Paparan

Search This Blog

Tuesday, January 26, 2010

Guru oh Guru...


Pendidikan adalah merupakan mekanisme utama untuk meningkatkan taraf hidup rakyat dan seterusnya untuk mencapai misi negara melalui NKRA. Guru merupakan sumber manusia yang utama bagi kebanyakan negara membangun yang bertindak sebagai agen dan penggerak kepada pelbagai bentuk hasrat negara yang ingin disalurkan kepada pelajar melalui sistem pendidikan. Menyedari akan hakikat ini, negara amat mengambil berat akan peranan dan keprofesionalisme guru agar dapat menjamin rakyat kecil yang dibangunkan akan dapat menyumbang kepada kemajuan negara. Negara sangat menyanjung tinggi segala usaha dan pengorbanan guru dengan sentiasa meluluskan pelbagai bentuk ganjaran dan insentif yang dicadangkan oleh KPM agar dapat membantu membangunkan rakyat yang berilmu pengetahuan, mempunyai towering personality, menguasai pelbagai bahasa untuk dapat bersaing di arena kerjaya yang tidak terhad dalam negara malahan luar negara dan akhirnya dapat hidup dalam suasana muhibbah melalui pemahaman budaya pelbagai kaum.
Konsep 1Malaysia dan NKRA yang dihasratkan oleh Perdana Menteri seharusnya dihayati bersama oleh segenap lapisan para guru secara ikhlas dan sedar. Saya fikir guru-guru di luar bandar bahkan dibandar juga masih belum faham sepenuhnya akan peri pentingnya konsep ini diterap dan diamalkan oleh semua guru.
Secara asasnya NKRA amat mengharapkan agar guru melihat kepada asas penting di dalam pendidikan anak-anak iaitu literasi. NKRA juga saya lihat sebagai satu penggerak kepada semua guru untuk terus bekerja secara profesional. Jangan jadi pengetua dan guru yang tamak. Melihat NKRA hanya kepada ganjaran yang diberikan. Ya...dalam keadaan kegawatan hari ini wang menjadi satu perkara yang sangat sensitif dan kritikal. Banyak syarikat korporat yang mengelak untuk berbincang mengenai sumbangan wang. Ibu bapa juga tidak berminat melabur lebih dalam pendidikan dan masa depan anak-anak mereka di sekolah awam (tapi peliknya mereka tetap membayar jumlah wang yang banyak untuk mendapatkan tiusyen di luar sekolah). Kenapa? adakah mereka tidak percaya sistem pendidikan negara..atau tidak percayakan peranan dan usaha guru untuk memastikan kecemerlangan pencapaian anak-anak mereka di sesebuah sekolah.
"Saya takut nak buka surat khabar akhir-akhir ini, bimbang banyak perkara yang mencalar keprofesionalisme guru akan dibangkitkan". Masih ingat kata-kata YBhg. Dato' Asariah TKKPM Sektor Pembangunan Keprofesionalisme Keguruan semasa ucapan perasmian salah satu Seminar di IAB pada tahun lepas. Membangunkan kepimpinan pengetua dan keprofesionalisme guru kedua-duanya dibawah tanggungjawab beliau. Berita muka depan akhbar tabloid walau pun kes terpencil tapi tetap mencalar maruah sebagai guru. Kerana nila setitik rosak susu sebelanga atau harapkan pagar, pagar makan padi.
Guru insan mulia yang kita harapkan membina insan yang ihsan berperibadi mulia tidak lagi mulia peribadinya. Guru yang kita harapkan untuk mendidik anak untuk tabah menghadapi kehidupan dan dapat membuat keputusan mana yang baik dan buruknya tidak lagi mengenal mana dosa mana pahala. Guru yang kita harapkan membantu negara untuk mengekang gejala sosial dengan nasihat dan bimbingan berterusan, tapi mereka yang terlebih dulu sesat. Kesedihan hati melihat sikap guru hari ini bukan hanya dirasai oleh pentadbiran KPM sahaja malahan ribuan lagi guru-guru lain di seluruh negara yang sentiasa berkhidmat dengan ikhlas tanpa mengharapkan ganjaran dari sekolah berprestasi tinggi.
Saya percaya memang sukar untuk mengesan atau menilai dari aspek afektif guru. Namun pendapat ikhlas saya sudah tiba masanya negara mengenakan hukuman yang berat kepada mana-mana guru yang tidak tahu menjaga adab tatasusila sebagai insan terpuji dan mencemarkan nama baik guru-guru lain. Tiba masanya kita semua mengaplikasikan apa yang disuarakankan oleh Tan Sri Sidek (dalam The Edge ruangan Manager@work dua tahun yang lalu) agar semua penjawat awam bertindak sebagai seorang profesional dengan ganjaran dan insentif penjawat awam yang telah ditingkatkan, gaji yang rendah bukan lagi satu alasan untuk tidak bekerja ke arah prestasi tinggi. Dalam hal ini, gaji guru hari ini menyamai gaji pensyarah di Universiti yang ada kelayakan lebih tinggi iaitu Phd.
KPM juga harus ambil perati aduan guru-guru yang tertindas akibat salah laku kepimpinan pengetua dan guru besar di sekolah. Sikap menghalalkan cara pengetua dan guru besar untuk mengejar SBT atau mengejar untuk tidak disenaraikan sekolah Berprestasi rendah harus ditangai dengan lebih bijaksana. Pengetua dan guru besar dalam masa yang sama harus diberikan kesedaran untuk melihat kepada hasrat sebenar sesebuah sekolah iaitu untuk memastikan murid menguasai pembelajaran, mecapai di dalam peperiksaan dan memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan. Untuk menguasai, asas literasi sangat penting.
Sangat tepat NKRA dilaksanakan berasaskan kajian ke atas isu dan permasalahan yang sebenarnya berlaku di sekolah.Jika literasi di sekolah rendah dapat diatasi saya percaya tiada lagi alasan untuk pelajar di semua sekolah menengah untuk tidak mencapai. KPM harus lihat dan sedar punca masalah besar literasi berlaku di sjk (t) dan sjk (c). Kedua-dua aliran sekolah ini harus terbuka. Dan agenda pendidikan harus tidak dipolitikkan. Jika ahli politik benar-benar ikhlas untuk melihat anak2 mereka berjaya mereka harus ikhlas menerima NKRA ini dan bukan wang bantuan besar-besaran yang dikejar.
Itulah cabarannya mengurus dan memimpin sebuah sistem pendidikan yang sumber manusianya diantara yang terbesar dalam penjawat awam. Kesedaran guru-guru tentang hak dan undang-undang telah mula meningkat. Jadi awas jika anda memimpin mana-mana sekolah sebagai pengetua atau guru besar, kerana hari ini ramai guru yang terlampau....lampau cerdik..lampau undang-undang...lampau sikap...Wallahuallam..

3 comments:

  1. Kebanyakkan guru yang bertindak "lampau" kerana kebajikan mereka tidak diambil berat oleh pihak atasan

    ReplyDelete
  2. Dunia sudah hampir kiamat apabila guru bertugas sudah tidak mahu memberikan ucapan di perhimpunan dan pelajar sudah pandai membaling tie kepada PK 1

    ReplyDelete
  3. Pakwar dunia luar tidak kiamat...yang kiamat adalah dunia kita...

    ReplyDelete

Kongsi minda anda