Paparan

Search This Blog

Wednesday, January 27, 2010

Ronda-ronda kelas


Pagi ini agak luar biasa sibuk. Sewaktu perhimpunan sambil mendengar PK ko ucapan turun bersama-sama pelajar dalam barisan perhimpunan. Tegur mana yang rambut panjang, tarik keluar yang pakai baju berwarna, baju dimasuk kemas, tali leher diikat kemas. Mulai besok pelajar yang tiada lencana/tali leher akan diwajibkan membeli didataran perhimpunan. Hari besok giliran pelajar perempuan pulak.

Selepas pelajar beratur naik, rutin pagi ronda keliling sekolah pergi ke bangunan belakang kemudian pusing kantin hingga ke pintu hadapan. Kantin nak kena selalu ditengok dan tegur sampah tidak diurus dengan baik dan longkang juga tersumbat. Dibiarkannya sisa nasi masuk ke longkang mana tak sumbat longkang tu...susah betul jaga manusia ni kan..

Dari pintu hadapan singgah di pondok jaga, orang baru lagi...ish..ish masalah pembersih swasta selesai jaga keselematan pulak bermasalah. Pak cik jaga dulunya bagus..bila dah naik jadi penyelia habis satu keluarga isteri, anak dan menantu jadi jaga. Nak tegur pun susah dia asyik tak da je...meronda sekolah lain atau ada urusan lain. Nak kena telefon syarikat kawalan ni. Macam pembersihan sekali kena lecture terus wangi pejabat, tandas dan koridor bersih. Cuma pokok je masih tak subur tak berbaja. Laman Bestari akan dilancarkan sempena program 3K selepas sukan nanti. agaknya lepas tu kut hijau sikit pokok.

Dari pondok jaga lalu tepi padang tinjau longkan..kut nyamuk bersarang. Rumput dah meninggi. Telefon Zaimi pekerja pembersihan tanya bila nak potong. Dia janji besok. Katanya hari ini nak sapu daun. Dia tau saya dah ke belakang dan daun memang banyak gugur. Sakit mata tengok daun tak bersapu. Dari padang lalu tepi bangunan dan naik ke kelas. Sebelum naik singgah di kelas khas dulu tanya khabar...mereka nak g seremban berlatih bowling. Saya cadang libatkan ibu bapa...untuk jadi jurulatih dan boleh sama-sama jaga anak sekali. Hubungan pun erat.

Naik ke bangunan kelas..lalu tingkatan 3...aktiviti pembelajaran saya lihat mula berjalan dengan baik berbanding tahun lepas. Ada penambahbaikan bagus cikgu. Jika tahun pertama tak tau nak kawal kelas dan guna pelbagai kaedah pengajaran...jika fokus dan dedikasi lama-lama kita akan dapat rentak dan cara nak kawal kelas. Nak kena sabar dan setiap hari cuba kaedah baru. Kena cepat kesan perubahan tingkah laku murid seronok atau bosan melihat kita mengajar di depan. Cikgu pun dah kurang yang duduk. Cikgu Tan pun saya tengok bersemangat mengajar.

Naik ke tingkatan 5 dan 4, semua pelajar nampaknya dah mula kesan kehadiran saya. Jika nampak saya lalu...saya lihat dari ekor mata cepat-cepat keluar buku. Alhamdulillah semoga berterusan rasa gerun tu....biar mereka fokus kepada pembelajaran.

Turun ke tingkatan satu...kelas 1 neptun masih tak berbalut papan kenyataan. Kenapa ni? dah tiga minggu diingatkan...jalan terus tingkatan peralihan dan dua. Bunyi pelajar peralihan membaca beramai-ramai gembiranya hati. Ya..inilah sekolah sebenarnya...ada aktiviti pembelajaran dan bukan riuh rendah bersembang kosong dan bergaduh...itu tahun lepas. Syabas cikgu....jika kita mahu berubah....sentiasa ada ruang untuk penambahbaikan. Kelas tingkatan 2...cikgu juga mengajar dengan bersemangat. Pelatih pun tahu nak mula kelas kena pastikan kelas bersih (semalam ingatkan mereka semasa meronda). Bagus jika kita cepat belajar dan bertindak...kita akan cepat jadi guru yang mahir dan serba boleh. Cikgu baru idea banyak, tenaga masih kuat...kena maksimumkan potensi...

Turun ke pejabat...pengetua ingatkan hari ini ada permuafakatan ibubapa. Minta izin nak makan sekejap. Tak sempat breakfast tadi bangun dah jam 5.45 buat air je dan hidang roti butter untuk anak. Baru dua tiga teguk...call...boss panggil. Cepat-cepat naik...nasib dah bayar...

Rupanya ada pelajar ponteng ....ada bapa perihatin tangkap..perempuan pulak tu...tengok rupa mereka..o..o..budak ni..12 jan hari tu bolos panjat pagar....hey apa nak jadi budak2 ni...perempuan panjat pagar...dah tak tau malu betul...ni ponteng sekolah pulak...tukar baju kat kelapa sawit..ada projek keluar la tu...

minta mereka telefon ibu bapa masing-masing. Rupanya bapa tu dah call dulu...tak pa bagus. kerjasama macam ni la yang kita harapkan..tapi harap bapa tu faham...bantuan ibu bapa ada batasnya..lagi pun bapa tersebut bukam AJK PIBG yang dilantik...lagi terhad....tapi sekolah tetap menghargai...

Kesian satu ibu tu..dari putrajaya datangnya balik nak selesaikan masalah anaknya. Menangis hiba si ibu. Anaknya pun saya nasihatkan turut menangis. Nama semua pelajar masuk dalam kad Demerit. Dua buat perjanjian berkelakuan baik kerana ada kes bergaduh yang serius. Dua2nya pelajar baru masuk beberapa hari dah buat hal.

Dalam masa yang sama dua ibu dan penjaga hadir apabila di panggil kerana saya tangkap anak mereka ponteng dan berehat2 di dalam bilik sakit tanpa kebenaran. Kira menceroboh la tu. siap pasang aircond, kipas dan pintu berkunci. Lima semuanya tapi yang hadir dua sahaja. Yang lain agaknya tak boleh datang. Takpa..kita tunggu esok call lagi.

Kira macam pejabat pelanggan lak....ada je tamu dan ibu bapa hadir...

4 comments:

  1. kat sekolah I kan, dua couple ditangkap jam 12 tgh hari dlm rumah kosong bbrp hari lepas

    ReplyDelete
  2. kita cikgu kena concern lebih sikit...kut dapat lak ramai cucu..siapa susah....kita gak susah...

    ibu bapa dan masyarakat juga lebih-lebih lagi kena concern dan ambik perati...jika tidak akan lebih ramai lahir sampah masyarakat...

    siapa jadi sampah tu...anak kita...saudara mara kita jugak...

    ReplyDelete
  3. Ini baru lah betul2 pkhem. syabas dan teruskan kecemerlangan. nanti u boleh jd kurus tie

    ReplyDelete
  4. Pn. Bicara merupakan PK HEM yang berwibawa. PK HEM ambe dok dalam pejabat je!

    ReplyDelete

Kongsi minda anda