Hampir dua minggu sekolah di buka, guru-guru mula sibuk dengan pelbagai tugas. Menjadi guru tingkatan dan menguruskan kelas dan murid-murid memang memerlukan kekuatan diri. Guru perlu mengurus diri sendiri terlebih dahulu sebelum menguruskan anak-anak di sekolah. Latihan merentas desa akan bermula minggu hadapan. Lagi bertambah sibuk sekolah.
Macbeath masa kongress SESI yang lepas ada berkata sekolah di Malaysia agak chaotic...bising dengan aktiviti yang tidak berkaitan dengan pembelajaran... mungkin di barat subjek yang diajar agak terhad berbanding dengan di Malaysia....semuanya kita nak masukkan dalam waktu pembelajaran di sekolah.
Salah satu cara yang diamalkan oleh eksekutif dan juga pegawai yang berjaya ialah dengan menyusun tugasan harian dengan membuat senarai "things to do". Pak Hubby kata otak kita ni boleh diprogram dengan cara menulis "things to do" mengikut keutamaan. Selesaikan satu persatu. Bila telah siap tanda dan jika tidak siap bawa pula ke esok hari dan perlu berada di senarai yang teratas. Bahagikan setiap kerja mengikut jam atau minit mengikut kesesuaian jadual kerja.
Jika itu dapat dilakukan u hanya perlu buka satu kotak..siapkan dan tutup kotak, then bukak kotak lain pulak...kerja lebih tersusun, terancang, dikelolakan dengan sempurna dan kita tak pening kepala atau lupa atau terlepas pandang...
Then pak hubby kata u don't have to bring home your job....masa di rumah adalah untuk bersama keluarga dan pastikan pembelajaran anak2 sentiasa diurus dengan baik....
itu kata2 pak hubby 12 tahun yang lalu apabila saya mula sibuk dengan pelbagai tugasan sekolah balik jam 5 setiap hari dan bawa balik lagi kerja. Terutamanya menjadi bendahari koperasi dan bawa balik buku akaun besar ke rumah setiap hari....sometimes my neighbour ingat saya kerja pegawai bank...
saya kesian lihat guru2 baru yang masih belajar nak menguruskan diri, anak dan kerja.....Ada ramai dalam kalangan mereka yang komited terhadap tugas dan berpotensi menjadi pemimpin pertengahan (middle manager). Namun banyak yang perlu di bimbing terutamanya untuk memastikan pembelajaran yang berkesan. Saya pun tak faham bagaimana kalu mengajar duduk...kenapa lemah sangat..pagi2 lagi dah duduk...
jika ada ilmu kita patut bimbing dan bagi semangat...supaya mereka tidak tertekan....
Guru mengajar dalam keadaan duduk sememangnya satu fenomena yang melanda seluruh sekolah di Malaysia agaknya.
ReplyDeleteJika Pn Bicara buat penyeliaan model Mr Glickman, sudah tentu guru2 itu tidak akan mengajar dalam keadaan duduk lagi, insyaAllah.
ReplyDelete