Paparan

Search This Blog

Saturday, February 27, 2010

Pemuda Harapan Bangsa Pemudi Tiang Negara

Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara...agak lama kita tidak mendengar moto yang dulunya sering dilaung-laungkan oleh pemimpin dan juga diiklankan di TV. Agaknya mungkin hari ini tiada pengharapan seumpama itu disebut-sebut lagi maka anak-anak belia kita leka dan hidup dalam dunia khayalan mengejar keseronokan dan kemewahan yang sementara.
Sempena sambutan Maulidur Rasul ini penghayatan perjuangan Rasulullah saw dalam erti kata yang sebenarnya wajib diterapkan ke dalam jiwa sanubari anak-anak muda belia kita. Bermula hari ini sehingga ahad ini, seramai 60 orang pemimpin sekolah yang terdiri dari kumpulan terbesar pengawas, diikuti PSS, PRS, Koperasi, SPBT dan ketua tingkatan.

Pihak sekolah mengharapkan kem kepimpinan ini akan dapat memanfaatkan anak-anak dan menjadikan mereka pemimpin hari ini dan masa hadapan. Namun kem di sini tidak seperti kem yang sebenar. Di Kem SMA Gadong Jaya ini segala-galanya disediakan seperti makan minum dan tidur di dalam bilik dorm, Datang seolah-olah berehat dan bermain. Tidak sehebat cabaran berkhemah di hutan, masak sendiri dan tidur di dalam khemah. Satu hari kami merancang akan membawa mereka merasa kem yang sebenar tidur berbumbungkan langit, bersidaikan hutan, berdendang irama cengkerik dan fauna hutan dan gangguan nyamuk.

Teringat je masa mengikuti setiap perkhemahan semasa di sekolah dan di UKM. Memang seronok dan mencabar berkhemah di kaki gunung ledang dan hutan lipur ayer keroh paling seronok. Pengalaman sebegitu tiada di bilik darjah. Kem kepimpinan yang sebenar akan mengajar kita untuk bersedia mengambil tanggungjawab dan jati diri untuk boleh bekerja dalam suasana stress.

No comments:

Post a Comment

Kongsi minda anda