Paparan

Search This Blog

Friday, May 13, 2011

Prinsip Kerja X-PLUS

Kepimpinan sebenar ditonjolkan oleh sikap keikhlasan atau jujur, amanah, sidiqque dan fathanah...dan ciri-ciri kepimpinan itu diperlihat dan diterjemahkan melalui tindakan.

Prinsip kerja X-PLUS yang dijenamakan oleh KPPM perlu diamalkan secara berterusan dan diserapkan dalam budaya kerja. Berpeluang bekerja di bawah kepimpinan beliau saya percaya sekiranya diberi peluang dalam tempoh yang lebih lama, legasi kecemerlangan KPM akan dapat ditingkat, dimantap serta diperteguhkan secara berterusan.

X - ialah excellent yakni setiap kerja harus mengutamakan kecemerlangan diri dan organisasi.

P - ialah pengetahuan merupakan janaan utama yang menjadi asas sebelum bertindak membuat keputusan dan mencari jalan penyelesaian, dan pengetahuan harus sentiasa ditingkatkan melalui pembelajaran secara berterusan atau pembelajaran sepanjang hayat dunia pekerjaan.

L - ialah latihan yang berterusan untuk memastikan setiap pegawai dan guru mempunyai pengetahuan dan kepakaran yang selari dengan perkembangan dunia khususnya pendidikan di peringkat global yang harus disesuaikan dengan konteks negara. Oleh yang demikian, kursus-kursus latihan dan perkembangan pembangunan staf yang dilaksana di setiap peringkat KPM dari bahagian, JPN, PPD hingga lah ke sekolah harus dipastikan berkesan dan memenuhi keperluan pembelajaran mengikut bidang kerja profesional masing-masing. Value management harus diterapkan dalam setiap pengedalian kursus latihan, iaitu mementingkan impak dan keberkesanan latiha bagi meningkatkan kapasiti pegawai dan guru agar kesan akhirnya kepada kecemerlangan murid di dalam bilik darjah.

U - ialah usaha yang bersungguh-sungguh, kerana setiap kerja yang dilakukan secara bersungguh dan berfokus akan memberikan hasil dan impak yang berkesan. Usaha yang bersungguh-sungguh ini hendaklah mengutamakan untuk meningkatkan kecemerlangan murid di dalam bilik darjah.

S - ialah kerja sepasukan, dengan menggunakan analogi pasukan bola sepak sebagai penggerak kepada budaya kerja berpasukan yang dilihat harus bermain secara semangat kerjasama yang tinggi. Pemain individu sehebat manapun tidak akan berjaya menjaringkan gol jika tidak berkerjasama dengan rakan sepasukan yang lain. Begitu juga dalam setiap rantai jentera KPM, kerjasama individu secara erat harus digembeling secara bersepadu dari peringkat bahagian hingga kepada guru di dalam bilik darjah dalam memastikan setiap pelaksanaan dasar pendidikan negara berkesan dan memberi impak kepada kejayaan murid di dalam bilik darjah.

Kerja yang berfokus dengan menerapkan prinsip kerja X-PLUS dicetuskan sewaktu semua pihak mempunyai momentum ke arah kecemerlangan yang dirangsang oleh NKRA dan GTP.

Dari bilik mesyuarat hingga ke sembang santai di meja makan jelas mempamerkan keseriusan KPPM untuk memastikan di bawah kepimpinan beliau lonjakan kecemerlangan KPM akan dipastikan dilaksanakan secara berstrategi, berkesan dan sistemik. Kerendahan hati ditonjolkan dengan ucapan maaf setiap kali bertegas tentang setiap perkara sewaktu mengendalikan mesyuarat pihak dan diucapkan lagi sewaktu sembang santai secara eksklusif sewaktu 'lunch talk' ....

"maaf la kalau saya sentiasa marah...tapi awak semua fast leaner dan dapat buat apa saja yang saya minta dengan cepat dan menepati apa yang saya mahu....." adalah satu penghargaan yang cukup tinggi kepada pegawai....

saya mencelah " marah sayang...macam ayah marahkan anak-anaknya..." disambut gelak oleh semua ....

1 comment:

  1. tq ti atas informasi ni. semoga semua warga pendidik mengamalkan prinsip kerja x-plus

    ReplyDelete

Kongsi minda anda