Paparan

Search This Blog

Tuesday, January 5, 2010

Encik kenapa marah ni?

Hari pertama sekolah memang tak sempat nak letak punggung. Pagi perhimpunan rasmi ok...but saya fikir guru perhimpunan perlu di beri bimbingan untuk mengendalikan perhimpunan. dan guru disiplin juga harus berperanan...bukan hanya guru kanan sahaja. I'll tambah baik dari semasa ke semasa. Parent dah mula memenuhi sekeliling tapak perhimpunan. Cos' ada yang tak datang daftar anak ting 1 pada sabtu lepas, ada pelajar baru masuk dan yang nak pindah pun ada tapi orang je la.

Guru pendaftaran cepat belajar dia faham isyarat ibu bapa...saya selalu tekankan jangan sampai ada complain ibu bapa...Pn. Khaty datang bisik nak minta izin buka kaunter lebih awal...yes that's great...sbb ada ibu bapa yang on the way nak g kerja...saya fikir guru2 mula faham bagaimana saya berkerja...so settle about F1.

Lain2 penyelaras dah diinform utk uruskan kemasukan murid....tapi ada satu dua kes i've to solve...

While discuss dengan Tn Hj Kamarul Pengurus Ladang Sime Darby yang baru masukkan anaknya tingkatan 3 di Foyer ..(actually baru lepas uruskan kemasukan anaknya so kami sambung lagi discuss kat luar about programmes that i want parents to take part) ...tup..tup..satu suara datang dari tangga..."ha ni dia PK HEM saya memang nak cari ni....ni apa cerita sampai anak saya kena bayar yuran sebanyak RM65.00 kat kelas tadi...saya ni biro sosial PIBG...dah dapat kelulusan PIBG ke ni ...saya tak puas hati nak report kat PPD...bla...bla." panjang lebar di semburnya saya yang memandangnya dengan senyuman meleret....(lagi preasure lagi kena cool). Saya terangkan satu persatu..Tn Hj Kamarul tadi yang rancak berbicara terdiam..agaknya terkejut dengan reaksi bapa tersebut....akhirnya malas nak layan...dah nampak dia melencong dari kes tadi banyak pulak ke lain yang dia nak serang....saya minta diri untuk ronda..(memang tujuan asal tadi keluar bilik untuk meronda)...

Cari pengetua rupanya dia masuk kelas....boss saya memang rajin masuk kelas...first day dah siap modul....malu kita...

Lepas tu jumpa cikgu sorang ...sorang ngadu rupanya bapa tadi asal nampak muka cikgu dia komplen....satunya dia g serang guru SPBT sebab anaknya tak dapat buku teks...sebab bapa tu taknak bayar denda buku yang hilang..so rules no pay no book....Pn.Halimatun guru SPBT cakap lembut2 suaranya memang manja sikit...."kenapa encik marah2 ni"....agaknya terpesona ...matun kata suaranya makin cool down....he..he...macam2 ....

so kena ada cikgu2 yang pandai berlakun sikit ...dan tau nak handle situasi....

well done cikgu.....

2 comments:

  1. lelaki macam tu bila dengar suara perempuan manja akan mudah terlentok, sekolah memang perlu juga guru-guru yang bersuara manja.

    ReplyDelete

Kongsi minda anda