Paparan

Search This Blog

Friday, January 8, 2010

Education For All Nation Wide...

Cikgu Sidek Baba dan Anak muridnya yang sekarang berada di Kementerian. Well cikgu yang mendidik dengan penuh keikhlasan akan dikenang sepanjang zaman.


Alma Harris the guru of distributed leadership. Menceritakan pengalaman beliau yang membantu meningkatkan keberskesanan dan penambahbaikan sebuah sekolah di England yang akhirnya berjaya dan menjadikan beliau cukup terkenal dalam bidang pendidikan di seluruh dunia. Namun she said after i leave the school...sekolah tersebut semakin merosot dan akhirnya terpaksa ditutup. Dengan ikhlas Alma mengaku i'm fail. Selepas itu beliau mula mengkaji untuk menjadikan sesebuah sekolah yang berjaya untuk sustain dan terus cemerlang. Alma menyarankan setelah 23 tahun SESI teori2 yang ada tidak lagi relevan untuk konteks sekolah hari ini. We need a new theory...we have to find out thru research school based untuk memastikannya. Negara kita juga perlu mengkaji apa yang sesuai SESI untuk konteks budaya dan setting sekolah masing2. What we did kataya adalah setting USA dan Britain uyang mungkin tak sesuai dengan negara sini dan Asia.


Dr. Linda Kaser (kanan) dan Dr. Judy Halbert (kiri) merupakan ahli akademik yang cuba mengetengahkan idea school network for learning. networking adalah dalam kalangan murid untuk meningkatkan pembelajaran.

ICSEI Ke 23 2010, ditutup dengan keynote speaker yang saya percaya akan memberikan kefahaman tacit kepada peserta dan pembentang terutamanya dari luar negara. Pembentangan Prof Datuk Dr Sidek Baba selepas Judy Halbert dan Linda Kaser membuka mata semua hadirin dengan falsafah, nilai, gagasan pendidikan mengikut konsep islamisation secara global dan mengadapatasikan ke dalam local education dan disampaikan dengan bahasa yang cukup tinggi dan penuh makna.

Linda dan judy memulakan dengan memperkenalkan idea tentang leadership mindset. Mereka cuba untuk meyakinkan peserta jika pemimpin telah menetapkan setting yang baik untuk memastikan pembelajaran murid berlaku dengan berkesan. Bagi mereka pemimpin dan guru2 harus memulakan learning to know, learning to live together, learning to concern about environment dan learning to be a good citizen.

Mind setting yang dibuka oleh kedua2 pembentang dari Kanada dan New Zealand yang merupakan penulis buku "Leadership Mindsets" (2009) saya fikir memudahkan penerimaan dan pengadaptasian peserta ICSEI terutamanya dari western country. Bagi Cikgu Sidek (He's always want anyone to call him cikgu even i'm hear him talking on the phone about lamaran new post he keep on bahasakan dirinya cikgu...cikgu.. this morning he sit next to me). Thats the beauty of any academical conference or gathering...everyone is the same, the differences in terms of idea and research. Everyone is respect u'r analitical dan critique thinking in terms of educational improvement for benefit student learning.

Cikgu memperkenalkan konsep ADAB learning. Konsep pembelajaran ini bukan sahaja belajar untuk hidup dan memahami perbezaan yang pelbagai dan tentang kepentingan alam, malahan lebih luas dari itu. Konsep belajar yang disarankan adalah untuk mendidik pelajar di sekolah untuk menjadi good human being for the purpose to be a good world community yang mempercayai orang lain, menghormati keperlbagaian, mencintai sesama insan, alam dan makhluk lain dan juga mempunyai sifat2 ihsan.
ICSEI 24TH 2011 akan berlangsung di Cyprus, di kepulauan mediterranean Eropah. Rasanya entah bila dapat hadir dan jadi member ICSEI...

3 comments:

Kongsi minda anda