Paparan

Search This Blog

Saturday, February 20, 2010

Abah memang terror...

Bagi kita yang berkerja dan tak ada maid,hujung minggu adalah operasi kain. Kumpul kain, basuh kain, jemur kain, angkat kain, lipat kain, susun kain dan gosok kain.

Anak-anak kita pulak...biasala macam kita dulu masa remaja..malas betul nak uruskan kain sendiri...dah kena leter dan menggunung baru la nak cuci kain. Dulu air kena ambik dari perigi...satu timba naik ke atas badan pun dah kering. Kena pulak jadi kakak dan di bawah semua lelaki...berbesen-besen la jawabnya cuci baju hujung minggu.

Zaman anak-anak kita hari ni pakai mesin pun mereka nak kena ingatkan selalu bakul dah penuh angkut masuk mesin. Bila dah siap kena ingatkan untuk jemur dan angkat. Bila time lipat dan kemas...puas bersuruh. Dolu-dolu ikut petua kakak-kakak senior baju di asingkan ikut bakul masing-masing. Dah cuba...alih-alih baju mereka pun dok berkeronyok dalam bakul.

Kemudian cuba pula beli hanger sebanyak mungkin. Dari jemuran terus ke almari. Masalah space almari pun dah sendat...sampai patah besi. Kena ikut cara lama...last sekali time lipat semua hilang. Kita panggil ramai-ramai buat operasi melipat depan tv...mata semua terpegun kat tv...tangan pun ikut pegun...dua tiga helai je yang di lipat...last-last sekali habis kain tu saya dan hubby yang lipat..

Hubby tersayang ni dari mula kahwin memang dah rajin menolong. Masa dok perlis dulu jiran selalu tanya....mak mertua tak marah ke biar anak dia jemur kain? saya hairan dengan soalan tu. Tak da saya jawab.
Kemudian kami pindah ke bangi...masa anak-anak kecik macam kembar semuanya ada bibik ok la...tak ada episod operasi kain. Bila anak-anak dah masuk sekolah hubby cakap tak perlu maid lagi tak da siapa pun kat rumah...lagi pun 9 tahun sengsara tak bebas dalam rumah sendiri. Apa taknya dalam tempoh ada maid..hubby tak g dapur kecuali makan dan saya ada...pakai lengkap je...tak boleh pakai kain pelikat londeh...dalam rumah dan tengok tv kat bilik...lemas katanya.
Bila tak da maid...hubby kena la bantu ringankan kerja dan selalunya jemur kain. Sampaikan jiran selalu puji hubby "Kak rajin betul suami akak jemur kain ya"...saya senyum bangga...memang bertuah dapat hubby yang baik...

Bila sekarang dok Nilai....maid jiran pulak yang bertanya..."ibu...bapa senang sekali jemur baju"...saya sengih je..."ha ah..bik jika bapa tak buat saya kena kerja keras...kami tak da bibik".

Bila saya cakap kat hubby...dia balas dengan bangga "ehh...tak tau ke dari dulu lagi abahkan terror cuci kain, jemur kain, angkat kain, lipat kain...dan @#*** " ish..ish.... (anak komen terlebih la pulak mama ni)

3 comments:

  1. Soalan yg hampir sama nana kena pada suatu hari tu. Suatu ketika dulu, ada rumah jiran nana belum siap. Jadi ramai tukang rumah bertungkus lumus menyiapkan rumahnya. Secara kebetulan hari tu mereka nampak nana sedang sidai kain di luar. tukang rumahpun tanyalah mana pergi isteri. kebetulan orang rumah kurang sihat hari tu. jadi nana jawablah ada dalam rumah, kurang sihat sikit. tapi selang beberapa hari lepas tu, dia nampak lagi nana sedang sidai kain, ditegurnya nana adakah orang rumah nana masih kurang sihat.terkedu nana dibuatnya. Dia tak tahu lagi ke yg sebenarnya tugas sidai kain di rumah nana adalah tugas nana. mungkin hal ini pelik bagi orang di Kelantan dan Terengganu. Tapi bagi nana perkara ini adalah perkara biasa. Tapi kini tugas jemur kain dah disarahkan kepada anak-anak yang dah besar. Itupun waktu hujung minggu sahaja. Hari hari lain guna pengering saja.

    ReplyDelete
  2. betul lah tu. masa belum kawin dulu janji hadapi semua onak duri sama-sama. bila dah kawin tak leh lah buat2 lupa. memetik kata yati datin, "jangan pandai selak saja "

    ReplyDelete
  3. eh...eh..abang jan mana g lama senyap je...dah aktif balik ke blog u..

    nanti bagi alamat blog semula ya..boleh tau berita terkini rompin..

    ha ah nana...memang pelik sikit kalu kaum adam jemur kain...dikatanya suami kena guna2 la...
    bomoh siam la...macam2 kan..sebab tu anak-anak lelaki dari kelate memang manja sikit...

    kalu dok rumah sewa alamak macam tong sampah bersarang dengan tikus...

    ni ada sorang lagi adik bujang...hampeh nak kemas bilik..kutip baju sendiri pun tak nak..
    dolu-dolu tenaga kakak banyak lagi boleh kemas semua bilik ...la ni...mana yang sempat je..

    ReplyDelete

Kongsi minda anda