Paparan

Search This Blog

Tuesday, February 9, 2010

ANG POW DAN HARIMAU


Hari ada dua perkara yang berlangsung. Pada paginya kami menyampaikan sumbangan ang pow dan limau kepada pelajar berbangsa cina yang akan menyambut tahun baru cina pada hujung minggu ini. Ang pow disumbangkan dan disampaikan oleh En. Vincent Ng Chok Sin Ketua MCA bahagian Sepang.

Terima kasih kepada Cik Tong yang bantu dapatkan telefon En. Vincent untuk saya hubungi. Perbincangan awal dengan Cik Tong En. Vincent sudi menyumbang untuk 27 orang pelajar miskin sahaja. Bila bercakap dengan beliau kelmarin saya mohon tambah untuk 22 orang lagi pelajar cina yang lain dan lebih limau untuk diagihkan kepada guru.

Beliau bersetuju dan sudi datang awal pagi waktu perhimpunan pagi 7.20 kerana saya bimbang jika ada pegawai kementerian sampai pagi agak tidak cantik kita telah menganggu waktu P&P. Majlis ringkas berlangsung dalam 25 minit, namun tetap meriah dan pelajar juga gembira semasa En. Vincent menyampaikan ucapan.

Jam 12.30 baru rombongan dari KPM, JPN dan PPD sampai seramai 12 orang. Pagi tu dah ronda dan pastikan semuanya ok terutamanya tandas dan bilik darjah. Tapi alhamdulillah rombongan tak sempat naik kelas. Perjumpaan di bilik mesyuarat, mereka jenguk bilik guru yang bersebelahan bilik mesyuarat dan sepanjang laluan ke kantin. Dalam sembang-sembang bersama pengetua, guru dan pentadbir serta merasai iklim sekolah...melihat bahan2 dipamerkan di dinding dan serata tempat mereka dah boleh tau bagaimana keadaan sekolah.

Dari foyer dah boleh nampak semua bilik darjah, tengok je pun dah boleh tau. Alhamdulillah segalanya ok. Tapi tak wajar jika nak samakan kami dengan sekolah terpilih. Jika nak bandingkan kena pilih sekolah yang lebih kurang dengan murid dan keadaan di sini. Anyway thanks to the rombongan any comment yang membina amat dialu-alukan. Mereka juga interview guru baru tentang program orientasi guru baru. rupanya itu tujuan utama.

Ingatkan nak tengok fail dan masuk kelas....fuh...berpeluh ketiak walau pun kita nak buat macam biasa dan rileks...tapi tak boleh jika dah bunyinya memantau....mesti hati risau je...

1 comment:

  1. Kekadang kehadiran guru baru umpama rusa masuk kampung tidak dipedulikan oleh guru/pentadbir. keluar bilik pengetua, mamppuih hang la nak duk mana tahniah!

    ReplyDelete

Kongsi minda anda