Paparan

Search This Blog

Wednesday, February 3, 2010

Buat baik diberi merit...


Merit dari segi bahasa ialah mata ganjaran. Tapi demerit tu saya tidak pasti apa...mungkin mengurangkan mata ganjaran. Tetapi Pelajar yang melakukan salah laku akan dikenakan demerit dan mata demerit adalah berasaskan mata penalti. Minggu lepas banyak kes yang menyebabkan pelajar dikenakan mata yang maksimum dan mencecah maksimum 40 mata.
Ada 3 pelajar yang telah dikenakan pertuduhan gantung sekolah kerana mereka sebenarnya telah mempunyai rekod salah laku yang panjang dari tahun lepas lagi. Kami dalam proses menerima surat balas ibu bapa dalam tempoh 14 hari. Selalunya masih ada pertimbangan dan rayuan ibu bapa, akan diterima.

Bulan pertama 3 pelajar akan digantung cukup merisaukan hati. Ditambah pula dengan kes pelajar ponteng dan dilihat membonceng motorsikal dengan rakan pelajar lelaki yang juga pelajar sekolah ini. Kerisauan hati seolah2 mak yang risaukan anak-anaknya yang melakukan salah laku. Jika macam ni...ramai la pelajar tak boleh belajar nanti...bila penalti dilaksanakan ada yang cepat je nak beri mata penalti. Ini bertentangan dengan prinsip saya yang murid bukan pesalah berat dan wajib diberikan bimbingan berterusan sehingga ada proses kesedaran dan berlaku perubahan tingkah laku yang lebih baik. Tapi jika ambil jalan mudah ...salah nak di buang atau hantar ke sekolah lain, peluang untuk mendidik itu akan terhad.


Hati akan puas dan gembira jika dapat memberi keinsafan kepada pelajar. Ada seorang pelajar baru yang silap langkah dan salah pilih kawan serta turut ponteng minggu lepas. Selepas dinasihatkan dan ada perjanjian setiap hari datang report. Saya akan tandatangan setiap hari kedatangannya dalam buku kecil selama sebulan. Dalam buku itu ditandatangan dan ditulis kata-kata perangsang yang ringkas seperti teruskan usaha, semuga cemerlang, senyum selalu...dan setiap hari berbeza. Saya dapati wataknya semakin ceria dan lebih yakin diri berbanding sebelumnya. Semuga pelajar tersebut akan terus berusaha untuk cemerlang dan berjaya dalam SPM nanti (2011).


Bagaimana dengan merit? Setakat ini..guru dan pelajar masih tidak sedar akan wujudnya merit ini. mungkin sudah biasa dengan menghukum dan mencari salah..maka mereka lupa untuk memberikan ganjaran bila buat baik. Merit yang telah direkod jika pelajar yang datang kepada saya dan buktikan mereka buat baik..seperti jumpa wang, bantu guru dan bantu saya dalam hal keceriaan. Harap guru-guru akan lebih perihatin dan peka jika ada pelajar yang buat baik....


kita kena biasakan melihat kebaikan orang dari melihat keburukan....


ada kata-kata hikmat yang dipamerkan didinding sekolah (pengetua sediakan) ingat perkara baik orang pada kita, lupa perkara jahat orang pada kita...dan lupa perkara baik kita pada orang dan ingat perkara jahat kita pada orang.

1 comment:

  1. Jika selalu amalkan perkara2 positif berkenaan, maka ramailah modal insan yang dapat dilahirkan

    ReplyDelete

Kongsi minda anda