Paparan

Search This Blog

Sunday, February 21, 2010

Jaga sahsiah cikgu!!!!!

Mantan menteri pelajaran di dalam PIPP yang menyatakan hasil pendidikan hanya akan dapat dilihat dalam jangka masa 15 tahun. Ini bererti murid yang masuk pra sekolah hari ini dalam tahun 5 akan keluar sepenuhnya dari sistem pendidikan semasa berusia 20 tahun.

Sistem pendidikan hari ini 2+6+5 di sekolah, kemudian 2 tahun matrik, tingkatan 6, atau diploma jika diteruskan lagi 3 tahun bagi ijazah pertama. Jika ikut saluran biasa sebenarnya anak-anak kita umur 24 tahun baru keluar ke pasaran kerja.

Bila telah bekerja dua tahun pertama merupakan tahun proses pengesahan jawatan. Dalam tempoh ini jika yang tahu mengenai syarat perkhidmatan mereka akan menjaga sebaik mungkin tata susila, etika, memberi komitmen sepenuhnya kepada sekolah dan bertanggungjawab.

Namun terdapat sesetengahnya bila sudah dapat pengesahan jawatan mula menunjukkan perlakuan yang sebenar. Tahap keikhlasan untuk bekerja menjadi guru tidak lagi disebut...yang keluar ialah saya terpaksa menjadi guru ...atau saya dipaksa menjadi guru...atau ini pilihan ibu bapa...atau suami nak saya jadi guru...atau saya tiada pilihan lain...kerja sekarang susah nak dapat...

Selepas itu mula keluar rungutan gaji ni cikgu kecik tak sepadan dengan beban tugas yang banyak. Mula mereka berjinak-jinak dengan direct selling, insurans, saham amanah, atau part time tisuyen. Tapi hari ini lebih keji lagi mengedar dadah dan terlibat memperagakan diri sebagai ratu pondan.

Jika sebelum ini kita pernah dengan cerita yang memalukan profesion perguruan seperti cikgu khayal dadah, mencabul, merogol, meliwat, atau ditangkap khalwat, hari ini kita baca guru ditahan mengedar dadah.

Perlakuan sebahagian guru ini walau pun kecil amat memalukan profesion keguruan. Kenapa begitu rendah moral guru yang sanggup melakukan semua perlakuan sumbang.

Itu belum cerita guru bergaduh, dan lain-lain cerita yang tak sanggup kita lihat dan dengar berlaku di sekolah.

saya pernah nyatakan dalam entri sebelum ini dan ingin saya menyatakan sekali lagi, cabaran pihak kementerian, dan pengetua di sekolah hari ini bukan hanya untuk membangunkan akhlak dan sahsiah murid tetapi juga akhlak dan sahsiah guru.

Adakah ini mencerminkan hasil atau outcomes sistem pendidikan 20 tahun yang lalu? Saya percaya sikap guru yang sebegitu adalah sikap peribadinya. Lihatlah jika sebelum ini pergi berkursus atau mesyuarat atau menghadiri seminar walau pun dalam kalangan pentadbir ada juga yang suka komplen..bising sana bising sini ada je yang tak puas hati, bukannya nak menjalankan tanggungjawab sepenuhnya. Yang herannya jawatan nak tapi kerja tak mahu buat...ish...ish...

Bertepatan dengan pelaksanaan NKRA, saya percaya KPM akan mengambil tindakan yang sewajarnya untuk memastikan hanya yang terbaik dan komited berada di dalam bidang perguruan. Sudah tiba masanya KPM harus tegas mengenakan tindakan kepada mana-mana guru yang didapati memalukan profesian dan kementerian dikenakan hukuman yang berat dan dikeluarkan dari sistem.

Itu belum lihat sikap guru sebenar semasa mengajar di dalam kelas. Sekarang musim guna modul....masuk kelas bagi modul...tak nampak kaedah pengajaran apa yang digunakan...setiap hari sama je chalk and talk....mengajar duduk dan menjerit bila ada yang dibelakang buat bising.


Jika guru mengajar tidak bersedia anak murid bersukaria
Jika guru mengajar tidak bersemangat anak murid terkulat-kulat
Jika guru mengajar tiada aktiviti anak murid keluar air liur basi

Hubby kata cikgu hari hanya kerja sebagai guru...dan bukan nak jadi guru...

1 comment:

  1. Berdoalah, semoga Allah memberi pertunjuk dan hidayah kepada kita semua agar dapat menjadi guru yang sebenar.

    ReplyDelete

Kongsi minda anda