Paparan

Search This Blog

Wednesday, December 23, 2009

Semester Baru

Kenyataan menteri pengajian tinggi yang mencadangkan semseter sekolah perlu berubah dan bermula pertengahan januari perlu dikaji secara holistik dan terperinci. Alasan yang diberikan adalah untuk menyesuaikan dengan semseter universiti luar negara yang memulakan semester baru pada bulan ogos dan menarik lebih ramai penuntut asing.

Memang tidak dinafikan kemasukan penuntut asing penting untuk meningkatkan rating universiti dlm negara, di samping menjana ekonomi dalam bidang Bussiness educational. Namun kepentingan rakyat perlu didahulukan, then baru pencapaian.

Saya fikir KPPM dan pegawai tertinggi di KPM adalah merupakan ahli akademik yang sangat bijak dan akan membuat keputusan dengan rasional. Banyak faktor yang perlu dilihat.

Kedudukan Geografi faktor yang utama. Angin monsun timur laut yang membawa hujan lebat ke daratan semenanjung bermula Nov-Mac yang menyebabkan beberapa negeri dilanda banjir akan menganggu kelancaran sesi persekolahan. Jika sesi persekolahan bermula lewat tentunya cuti akhir tahun juga akan dilewatkan sehingga disember.

Tahun ini cuti bermula 19/11. Jika mula sekolah katakan 15/1, bukankah awal Disember akan mula cuti. Kalender 2010 juga menunjukkan cuti akhir tahun bermula 20/11/2010.

Pada bulan nov ada negeri yang sudah mula dinaiki air dan sekolah lumpuh atau dijadikan pusat pemindahan. P&P anak akan terganggu dan nak tak nak murid2 akan dicutikan kerana sekolah dinaiki air. Ini akan merugikan pelajar kerana sukatan akan dikurangkan dan tentunya juga cuti akan jadi terlampau panjang.

Kita akan melihat 5 juta anak2 sekolah yang akan bermain-main di tepi longkang, melepak dan merempit. Akan lebih banyak gejala sosial berlaku dan anak2 dara akan lebih ramai hilang daranya. Peperiksaan SPM dan STPM pula akan sepenuhnya dimulakan Disember dan tentu akan lebih sukar pihak guru yang menjadi pengawas.

Negara manakah yang rakyatnya perlu diberi keutamaan lebih berbanding pelajar kita. Jika pun mereka bermula ogos bezanya hanya sebulan dengan negara kita yang bermula sesi pada julai. Bukan berniat untuk bersikap tidak wajar namun perkara ini perlu dikaji dengan sebaik mungkin.

Pasti ada banyak alternatif untuk selesaikan permasahan ini. Pihak universiti boleh menawarkan pelbagai kursus yang boleh dimanfaatkan oleh pelajar kita apabila mereka keluar ke pasaran kerja. Mungkin kemahiran berkomunikasi, Kemahiran interpersonal, kemahiran berbahasa, atau pelbagai lagi skill yang boleh difikirkan oleh bijak pandai. Kursus tersebut adalah kursus wajib yang perlu dihadiri oleh pelajar dalam negara sahaja dan dikira sebagai bonus mark.

Apa2 pun saya yang menurut perintah

1 comment:

Kongsi minda anda