Paparan

Search This Blog

Wednesday, December 23, 2009

Kepemimpinan Superb

Saya menjadi sangat teruja jika membaca kisah kejayaan pemimpin organisasi di dunia. Di negara kita juga ada banyak kisah kejayaan yang menarik untuk diterokai salah satunya seperti Datin Freida Pilus yang telah dinobatkan oleh Ernst & Young sebagai usahawan wanita bagi tahun 2009.

Terkenang kembali pertemuan pertama imperson dengan Datin Freida semasa AGM Pertubuhan Kepemimpinan Pendidikan di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu saya melihat beliau seorang yang sangat merendah diri. Dalam ucapan ringkasnya beliau sering menyebut dengan bangga bahawa dirinya adalah seorang guru. Dari seorang ibu yang inginkan pendidikan terbaik untuk anaknya,beliau telah memulakan sekolah Cempaka di sebuah bungalow 25 tahun yang lalu. Pada masa itu beliaulah cikgu, tukang kebun, driver, tukang masak dan segala2nya. Sekarang kita melihat beliau dengan senyum bangga berkat usaha gigihnya, anak2 dan keluarganya menjadikan Sekolah Cempaka sebagai sebuah salah sekolah terbaik di Malaysia dan dapat bersaing setanding dengan sekolah di luar negara. Kata2 beliau yang saya cukup gemari ialah "Kita harus mendidik anak2 dengan cara kita, budaya kita dan tidak perlu terlampau mencedok apa yang ada di barat dan pastinya kita akan berjaya"

(Artikel ini adalah hasil pertemuan bersama Datin Frieda Pilus)

Satu lagi kisah yang saya ingin kongsi ialah mengenai wanita biasa seperti Mary McDowell yang memulakan kerjayanya dengan Compact ( sekarang telah dibeli oleh HP)17 tahun yang lalu (1986)pada umur 21 tahun. Anak kepada jurutera dan guru sains ini ingin meneruskan kerjayanya dalam bidang undang2 apabila telah menyambung di sekolah undang2 setelah mengikuti ijazah sains komputer. Namun darah sains mengalir dalam dirinya. Pengalaman bersama compact memberikan beliau cukup keyakinan untuk ditawarkan oleh Nokia sebagai Executivenvice president and chief development officer. Beliau merupakan kelahiran USA dan bukan kelaziman Nokia untuk menawarkan satu jawatan yang tinggi disyarikatnya melainkan rakyat negaranya sendiri iaitu Finland. Sasaran Board of executif yang mana hanya Mary sahaja wanita dalam membangunkan E-Seris untuk meningkatkan penggunaan mobile internet phone sebanyak 1 billion. Apa yang menarik ialah bagi beliau mobile phone bukan lagi milik orang berada. Petani miskin di India dan Indonesia juga khalayak di China akan mendapat manfaat daripadanya. Bagi beliau ada 3 prinsip kejayaan pengurusannya iaitu:

1. Mendekati pelanggan
2. Pasukan yang di bina mempunyai kekuatan dan personaliti yang pelbagai
3. Pragmatik

Kata2 beliau yang impress me ialah " If you don't have a passion for what your company makes, then you are in the wrong job"

(Artikel ini saya baca dan diolah sendiri daripada The Edge ruangan Manager @ Work 21 Dis, ms6)

No comments:

Post a Comment

Kongsi minda anda