Paparan

Search This Blog

Saturday, December 5, 2009

Pengembaraan bermula..

Buku yang telah dibeli sebulan yang lalu baru kini dapat membelek dan menghayatinya. Membaca buku ini seolah-olah di bawa bersama mengembara olehIbn Battutah.

Nama sebenar Ibn Battutah ialah Abu Abdullah Muhammad Ibn Battutah (704/1304-1368). Beliau diriwayatkan sebagai seorang tokoh pengembara yang termasyhur di dalam sejarah islam.
Pengembaraan beliau untuk menunaikan Haji telah mempertemukan dengan ramai alim ulama' dan tokoh2 islam yang terkenal. Penceritaannya sangat tulus, halus dan berseni.
Pengembaraan saya masih di bab ke dua apabila beliau dalam menuju ke Mekah terpaksa melalui Syam seperti yang diingatkan oleh alim ulama' yang beliau jumpa. Apabila tiba di bumi Gaza dan Baitul Maqdis...hati ku hiba...begitu indahnya bumi Gaza satu waktu dulu dengan masjid yang tersergam indah dengan hiasan ukiran halus keemasan. Pasar-pasarnya yang sibuk dan tanaman yang subur....Masjid Al Aqsa dikhabarkan sangat indah dan luas serta mempunyai pintu-pintu yang khusus...Dalam masa yang sama tipu muslihat kristian telah ujud untuk menakluk masjid suci ini.
Namun..hari ini..bumi Gaza bermandikan darah...Masjid Al Aqsa sudah menjadi sekangkang kera...
Rahmat Allah kepada para pejuang di bumi Palestin....dan celaka lah kaum yahudi..yang satu masa dulu tidak pernah pun dikhabarkan pernah ujud di bumi Palestin. ALLAH HU AKBAR...
Pengembaraan akan bersambung....
Saya ratekan buku ini 10 star...sangat baik untuk dibaca...boleh didapati di MPH merupakan terbitan IKIM.

3 comments:

  1. Hobi yang baik - membaca meningkatkan kualiti kehidupan.

    ReplyDelete
  2. saya baru mendengar kisah ibu remaja palestin yg berduka kerana giliran anak mereka utk mati syahid masih belum tiba. Semua gembira jika ada anak yg mati syahid kerana ingin mendapat syafaat nanti

    ReplyDelete
  3. Boleh saya tahu. Buku ni masa dibeli ada dust jaket tak?

    ReplyDelete

Kongsi minda anda