Paparan

Search This Blog

Sunday, September 5, 2010

Ketupat sambal, ekonomi dan didik

Keadaan ekonomi dunia hari ini masih belum pulih sepenuhnya. Malahan pakar ekonomi dunia berpendapat kesuraman ekonomi akan berterusan dan tiada petunjuk menunjukkan akan pulih. Negara yang mempunyai rezab yang banyak akan berada dalam kaedaan yang stabil. Sementara bagi negara yang sentiasa ditimpa mala petaka, peperangan, bencana alam atau defisit yang berganda akan mengalami saat yang sangat genting.

Sumber ekonomi hari ini tidak boleh lagi bergantung sepenuhnya kepada perdagangan bahan mentah, bahan industri atau pun komoditi. Negara yang rakyatnya lebih maju dari segi IT intelektual dan kreatif membina rangkaian perkhidmatan kepada pengguna akan dapat bertahan. Peluang perniagaan dalam perkhidmatan berasaskan IT, pembekalan makanan yang sihat, telekomunikasi, dan lain-lain perkidmatan berasaskan keselamatan pengguna atau organisasi; masih dilihat bertahan dan berterusan berkembang kerana pengguna belum bersedia mengurangkan penggunaannya.

Gergasi ekonomi dunia suatu waktu dahulu semakin lemah. Rakyatnya menyalahkan presiden Afrikan-Amerikannya dianggap paling teruk dalam senarai ke semua Presidennya sebelum ini. Hari ini kuasa ekonomi berada ditangan negara yang mempunyai aliran tunai yang banyak dan lebihan rezab negara. Kuasa ekonomi dunia mula beralih ke negara tembok besar. Negara China bukan sahaja mula menguasai ekonomi malahan juga turut mengembangkan bahasanya ke serata dunia. Hari ini, lapangan terbang antarabangsa dunia termasuk KLIA mula menggunakan bahasa mandarin sebagai perantara apabila membuat pengumuman.

Percayalah...kekuatan ekonomi boleh merubah segalanya. Namun apa jadi dengan anak-anak didik kita di sekolah? adakah mereka makin berkembang pemikirannya atau semakin jumud? siapakah yang menjumudkan mereka? kita sebagai guru di sekolah atau ibu bapa mereka di rumah...atau mungkin masyarakat persekitaran mereka. Walau siapa pun yang menyumbang kepada kejumudan pemikiran anak-anak kita ini yang menyebabkan mereka tidak berusaha untuk meningkatkan kecemerlangan diri dalam akademik dan kokurikulum natijahnya akan dirasai oleh negara seluruhnya.

Transformasi pendidikan yang ingin di bawa tidak semestinya merubah apa-apa perkara asas dalam pendidikan. Diibaratkan kereta, enjin yang menggerakkannya mengalami transformasi namun asasnya masih untuk memberi keselesaan dan pemanduan yang hebat kepada pengguna. Begitu juga dengan pendidikan. Transfromasi harus berlaku berasaskan murid, guru, infrastruktur kerana perkembangan dalam teknologi, globalisasi dan ekonomi yang turut merubah peradaban dan ketamadunan manusia.

Ajarlah anak kita untuk hidup dengan cemerlang. Terapkan ilmu semasa dalam pengajaran seharian di sekolah. Mengajar anak-anak yang agresif hari ini tidak boleh lagi pakai kapur tulis, buku teks atau duduk di kerusi seharian. Guru harus kreatif mengajar dan merentasi segala ilmu peradaban dan ketamadunan manusia agar mereka dapat berkembang pemikiran. Biarkan mereka bercakap dalam bidang mata pelajaran yang di ajar. Galakkan penerokaan dan ajar anak-anak kita berkongsi pengetahuan. Pengetahuan dalam bidang akademik dan umum yang mendalam akan menjadikan anak-anak kita lebih yakin diri apabila berhadapan dengan masyarakat di luar sekolah nanti. Dan yang paling penting, guru harus mengenali hakikat insan seorang murid. Mereka insan yang ingin disayangi, dihormati, dimanja seperti anak-anak kita dan buka mengajar dengan cara herdikan, sinis, atau gertakan. Transformasi pendidikan harus turut melibatkan profesional guru agar lebih kompeten dari segi ilmu, sikap dan kemahirannya yang menjadikan mereka lebih profesional.

Selamat bercuti semua guru, jasa anda akan tetap terpahat di batu peringatan negara. Saya percaya walau pun anda semua bercuti tetapi kerja tetap di bawa balik kampung menyambut raya.

Selamat Hari raya maaf zahir dan batin. tahun ni dapat ke makan ketupat sambal daging?

1 comment:

  1. teringat setiap tahun ada tempahan ketupat sambal daging... selamat hari raya aidilfitri

    ReplyDelete

Kongsi minda anda