Paparan

Search This Blog

Wednesday, September 15, 2010

Tragedi Sadis di malam merdeka

Berita Harian hari ini mendedahkan bahawa semua mangsa di bunuh pada 30 Ogos 2010 lebih kurang pada jam 10.00 malam. Tepat jam 12.00 malam negara menyambut kemerdekaan tanahair yang ke 53 dengan laungan merdeka dan persembahan di Stadium Bukit Jalil.
Tragedi sadis ini adakah pesta penjenayah di malam merdeka? Masya Allah...
Berdasarkan maklumat yang diperoleh dari blog saudara mazidul, penjenayah ini dilahirkan pada 11 Februari 1969. Hal ini bererti penjenayah adalah anak yang dilahirkan selepas negara mencapai kemerdekaan. Rakan sekelas adik penjenayah mendakwa perwatakan mereka menunjukkan orang yang kuat beragama dan tidak pernah berkawan dengan kumpulan samseng (Berita Harian).
Setelah 41 tahun hidup sebagai anak merdeka yang diberikan segala kemudahan dan kebebasan untuk menjalani kehidupan seharian, mereka akhirnya lahir sebagai penjenayah yang berprofil tinggi dan sangat kejam.
Siapa yang kejam? Mungkin penjenayah tersebut tidak merasa dirinya kejam kerana segala kerja-kerja membunuh dan menghapuskan bukti dilakukan oleh pembunuh upahan. Mereka hanya perlu memperdaya dan membayar upah dalam nilai yang tinggi apabila semua kerja telah selesai.
Dikhabarkan juga wang mereka mencecah belasan juta ringgit yang disimpan dalam pelbagai akaun di dalam negara dan di India, tidak termasuk aset dalam bentuk rumah, rumah kedai dan pejabat serta ladang.
wow...kekayaan yang luar biasa dalam sekelip mata. Mungkin legacy yang dibina dengan cara haram ini telah ujud dalam kalangan korporat terkenal negara, dan kita orang awam tidak pernah tahu atau tidak pernah mahu ambil tahu. Sikap kita yang sentiasa lega asalkan tidak berlaku kepada ahli keluarga dan diri sendiri seharusnya tidak lagi patut diteruskan.
Amalan menjaga tepi kain orang dan ambil peduli harus ujud dan diteruskan dengan tindakan yang sewajarnya serta tidak melampau. Kes ustazah di Port Dickson satu lagi contoh sikap tidak ambil peduli masyarakat, sebelum ini kes penderaan adik kecil yang disepak terajang hingga mati. Anak usatazah yang menjerit dan keadaan yang kecoh di dalam rumah ustazah akibat pergelutan dengan penjenayah tidak dihiraukan oleh jiran sebelah rumah.
Mengapa dan kenapa jadi begitu?
Kejadian ini merupakan kisah yang perlu difikirkan dan dikaji oleh semua masyarakat. Penjenayah tidak lagi gentar melakukan jenayah malahan hidup secara mewah tanpa gangguan oleh masyarakat dan pihak berkuasa.

No comments:

Post a Comment

Kongsi minda anda