Paparan

Search This Blog

Tuesday, September 14, 2010

Al Fatihah kepada mangsa pembunuhan kejam, Datuk Sosilawati dan rakan

Lebaran tahun ini diselubungi dengan suasana yang cukup sayu dan memilukan. Berita pembunuhan kejam ala gengster filem tamil/hindi mengejutkan semua rakyat Malaysia yang sentiasa mendabik dada sebagai sebuah negara yang aman. Berlakunya kes yang maha zalim ini harus menyedarkan semua pihak terutamanya pemimpin negara bahawa musuh utama keamanan negara berada dalam negara dan dilakukan oleh rakyat negara kita sendiri.
Mengapa dikatakan ala gengster filem tamil?
1. Penjenayah mengelabui mata masyarakat dengan berpura-pura kononnya dia adalah insan yang mulia hatinya (dalam filem dianggap dewa) dengan banyak berbakti kepada orang susah dengan cara membela dan memberi bantuan guaman percuma, menderma dan memperjuangkan jenayah seksual.
2. Mempunyai ladang yang dijadikan pusat kegiatan jenayah yang lengkap dengan kemudahan karaoke canggih dan chalet sebagai tempat mereka bergembira, berehat atau memperdayakan mangsa dan akhirnya dibunuh apabila perancangan jenayah mereka berjaya. Ladang tersebut dibina tembok tinggi dan jauh dari masyarakat luar dan sekaligus menjadi penjara maut kepada mangsa yang terpedaya dengan kebaikan dan gula madu yang ditabur oleh penjenayah.
3. Wang yang banyak hasil dari kerja jenayah menjadikannya ketua penjenayah yang kemungkinan mempunyai pekerja setia dan dibayar gaji.
Semua lakonan jenayah ini berlaku dengan jelas dihadapan mata anak-anak kita. Lebih kurang 10 tahun yang lalu pernah anak murid yang tinggal diladang apabila ditanya apa cita-citanya di masa hadapan, jawapannya amat mengejutkan...katanya saya nak jadi pembunuh upahan...di kampung saya cikgu ada satu keluarga yang adik beradiknya jadi pembunuh upahan..takdak polis tangkap pun dan mereka kaya.....
Hari ini mungkin ada yang bercita-cita nak jadi seperti penjenayah tersebut yang hidupnya mewah, terpelajar, dihormati walau pun hasil dari kerja-kerja jenayah kejam.
Hari ini kita semua perlu bangkit dan bertindak....kes ini harus dijadikan teladan dan penggerak kepada kerja-kerja menjaga keamanan negara. Semua pasukan keselamatan harus bergabung tenaga. Pasukan tentera harus masuk hutan dan kawasan yang dicurigai semula bukan untuk memerangi komunis tetapi mengekang kejadian jenayah yang bergerak secara terbuka, halus dan terancang.
Al fatihah untuk semua mangsa....tahniah kepada pasukan polis dan bertindaklah dengan adil tanpa gangguan kuasa-kuasa tangan ghaib yang boleh melepaskan penjenayah kejam ini dari mendapat balasannya. Jika kes ini terlepas dan tidak berjaya di pihak polis akan lahir lebh ramai penjenayah yang sama malah mungkin lebih kejam dari itu.

No comments:

Post a Comment

Kongsi minda anda