Paparan

Search This Blog

Wednesday, April 14, 2010

Zakat Wajib

Menunaikan zakat sering kali di ambil ringan oleh segelintir atau mungkin ramai umat islam. Ust Abdul Halim Din semasa sesi tazkirah pada majlis penyampaian sumbangan bagi program sekolah angkat Lembaga Zakat Selangor menjelaskan Allah telah menyebut di dalam Al quran sebanyak 27 kali tentang kewajipan menunaikan solat dan zakat.

Walaupun kutipan LZS pada tahun 2009 berjumlah ratusan juta ringgit, namun jumlah pembayarnya hanyalah 10% sahaja daripada jumlah yang layak mengeluarkan zakat. Oleh itu belum sempurna iman seseorang sekiranya masih berkira dan kedekut untuk mengeluarkan zakat.

Dengan kemudahan potongan gaji dan kaunter zakat yang ada di setiap daerah di negeri selangor memudahkan umat islam melunaskan rukun islam yang ketiga ini.
Wang sumbangan tersebut telah dirancang untuk pembangunan insaniah dan kecemerlangan akademik pelajar2 asnaf. Semua aktiviti yang dirancang sudah pun dihantar kepada LZS.
Jadi program yang terdekat adalah Kem Jejak Taqwa pada 28/4-30/4 nanti, diikuti Motivasi Kecemerlangan akademik pada 3 Mei nanti. Anak2 asnaf juga akan dibekalkan buku rujukan, latihan dan dibimbing untuk cemerlang dalam akademik. Mudah2an sumber yang halal, niat yang baik Allah akan beri ganjaran kepada kecemerlangan anak2 asnaf agar kehidupan mereka akan berubah suatu hari nanti. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Kongsi minda anda