Paparan

Search This Blog

Friday, April 9, 2010

VIRUS KERJA DI BANGKU SEKOLAH

Sepanjang berkhidmat sebagai pendidik kes anak-anak di sekolah bekerja waktu belajar memang sentiasa menjadi topik bualan hangat. Hal ini kerana selalunya pelajar yang bekerja pada malam harinya akan lewat ke sekolah dan pastinya kerja rumah tidak dibuat langsung atau tidak siap. Bila tiba waktu ujian sudah boleh diagak berapa markah yang mereka dapat. Jika dulunya mereka bekerja di pasaraya atau kedai yang tertutup, tetapi hari ini pelajar redah sahaja apa sahaja pekerjaan yang boleh memberi mereka duit.

Pelajar hari ini mungkin terpaksa atau dipaksa untuk bekerja. Terdapat pelajar yang menyara hidup sendiri kerana ibu bapa tidak lagi memberi wang saku kepada mereka. Terdapat juga ibu bapa yang menumpang wang hasil titik peluh anak bekerja hingga jam 2 pagi tanpa rasa bersalah.

Akhbar hari ini mendedahkan hanya sekelumit kisah anak yang tidak lagi minat untuk ke sekolah dan bantu ibu bapa berniaga kecil-kecilan. Anak-anak hari ini mengejar dua tiga ratus dan mereka merasakan jumlah itu sangat besar dan cukup untuk bayar ansuran motor RM150 sebulan, beli top up phone dan belanja harian. Bagi mereka tidak belajar tinggi pun ok kerana dah merasa pegang wang dan shopping sakan dengan duit gaji.

Tapi ibu bapa awas!!! anak-anak perempuan sudah ramai yang tidak lagi cukup dengan wang dua tiga ratus. Mereka nak banyak lagi wang. Cara paling mudah terlibat dengan kerjaya tertua di dunia atau agen profil tinggi.

Maghi kito pakat caro...jangan putus aso memujuk mereka untuk belajar dan berjaya.

1 comment:

Kongsi minda anda