Paparan

Search This Blog

Wednesday, March 31, 2010

Kita sibuk orang lain lagi sibuk

Dah hampir dua minggu tidak menjenguk ruangan bicara. Banyak isu, cerita, persoalan, pandangan yang terlepas untuk dibicarakan di sini.

Minggu ini pertama kali menjadi pengerusi JK penilaian tender pembersihan amat memeningkan kepala. Bersama-sama hampir 200 orang guru dan penolong kanan terpilih di seluruh negeri selangor kami harus menyelesaikan untuk menilai dan memasukkan maklumat dalam komputer yang berjumlah ribuan. Kumpulan Daerah sepang saja kami harus menyelesaikan lebih kurang 631 borang tender yang dipersembahkan dengan pelbagai ragam.

Mengapa demikian? Bagi yang bersungguh-sungguh menyediakannya mudah kami menilai, hati pun sejuk rasa. Tapi ada yang cincai...kertas tender tidak disusun dengan baik dan kemas. Dokumen sokongan bertarabur dan menyulitkan JK penilai.

Namun apa yang pasti orang kita memang tak ada duit nak buat kerja. Hampir 70% tidak mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh dan markahnya pasti tidak melayakkan untuk mendapat tender yang bernilai jutaan ringgit.

Ada juga yang cuba menipu dengan pelbagai helah yang dapat di kesan. Tak tau la jika dah dapat tender ..itu yang minta buat kerja semua tak dapat. Bila hujung bulan datang nak sain sebab nak claim duit.

Jika MEB dilaksanakan harap dapat kiranya PM mengambil perhatian kontraktor, usahawan dan ahli perniagaan bumi yang tidak ada modal dan keupayaan nak buat kerja. Patut di tolong dan dibantu untuk membolehkan mereka berupaya dan berduit untuk membuat kerja.

Tapi jangan pulak jadi melayu mudah lupa...dah di tolong, bagi duit, bagi kontrak...tak nak buat kerja dengan baik...

Berbalik kepada JK penilaian tender oleh KPM ada beberapa cadangan yang boleh dicuba untuk dilaksanakan pada masa hadapan memandangkan bagi menguruskan pemilihan tender memang ada duit dari penjualan borang tender yang bernilai RM50 setiap satu.

1. JK Penilai tender boleh dipengerusikan oleh Pegawai DG44 seramai dua orang sahaja bagi satu kumpulan.
2. Ahli penilai tender boleh terdiri dari pegawai DG41 atau DGA32 seramai 4 orang bagi satu kumpulan.
3. Ahli-ahli lain seramai 4 orang boleh ditawarkan kepada pelajar atau graduan yang menganggur dan di bayar mengikut kadar tertentu.
4. Pihak urusetia Bahagian perolehen KPM harus menyediakan pen, kalkulator dan dakwat stam pad yang mencukupi agar tidak membebankan guru yang terpaksa menggunakan pen dan ink stampad sendiri bagi menilia ribuan tender.
5. Arahan dan penerangan oleh pihak urusetia hendaklah jelas, insitu, berfokus dan mengikut kepada kehendak setiap borang tender dan bukan semata-mata menggunakan tayangan LCD serta menjelaskan meja ke meja bila ada masalah. Hal ini kerana ketidakcukupan penerangan menyebabkan pihak JK penilai terpaksa melakukan kerja dua kali.

Anyway tahniah kepada ahli JK daerah sepang yang sporting dan suka buat lawak yang boleh mengurang stress semua ahli. Apa tidak makcik sorang je pompuan..yang lain lolaki...so kalu lawak sensored tu makcik sengih je...

3 comments:

  1. banyak pengalaman ditimba memudahkan lagi kerja buat pada masa depan

    ReplyDelete
  2. cadang nak masuk tender tahun depan. blehlah tolong sikit kot.

    ReplyDelete

Kongsi minda anda