Paparan

Search This Blog

Tuesday, March 9, 2010

Oiii saya ni polis!

Hari ni agak lewat. Sekarang musim panas terik kerap je kena migrain. Bangun pagi kepala masih berdenyut...telinga bengang..mata rasa nak korek je..

Tapi g jugak le sekolah...tak sedap rasanya nak mc....ingat je kata pengetua cemerlang "Ti kalau kita dah jadi pentadbir..sakit pun kena jadi sihat...kena kuat semangat...kalau pentadbir asyik mc je...macam mana kita nak dijadikan contoh" saya ambil kata-kata tu sebagai pendorong...

Teringat lagi kata-kata pengetua yang sedang mengidap barah.."Sakit ni kena di lawan dengan mencipta rasa seronok dan bahagia jika g kerja...kita akan ok"

Sampai dah jam 7.20 pelajar dah baca doa. Bila turun ke perhimpunan pagi, hari ni giliran saya kena menyampaikan nasihat kepada pelajar. Seperti biasa ingatkan kebersihan kelas, sampah, dan hari ni ingatkan lagi tentang keselamatan pelajar yang menunggang motor tanpa lesen, surat jika tak datang sekolah, pelajar datang lewat dan peraturan keluar dari kawasan sekolah.

7.35 lepaskan pelajar naik ke kelas. Saya terus naik menuju ke bilik ingat nak sambung beberapa kerja yang masih tertangguh..ada beberapa kertas cadangan program yang masih belum siap. Bercadang nak senaraikan beberapa perkara yang perlu dibincangkan jika nak mseyuarat disiplin jika naik cuti nanti.

Dalam pada tu ada ibu pelajar datang nak jumpa nak minta keluarkan wang biasiswa..katanya nak beli basikal. Saya bawa jumpa guru biasiswa dan atas persetujuan bersama jumlah yang sesuai untuk beli basikal sahaja yang dibenarkan. selebihnya untuk pembelajaran. Ibunya ibu tunggal dan menanggung adik yang sering ke hospital sakit kronik. Atas dasar itu kami bersetuju boleh digunakan untuk membeli basikal. Jika ibunya boleh beri tempoh atau mengadu hal lebih awal mungkin saya boleh carikan sumbangan untuk dapatkan basikal. Tapi katanya nak segera sebab dia di hospital dan anaknya tak boleh ke sekolah.

Bila dah selesai mata menuju ke deretan kelas. Kenapa murid merayau ...nampak macam semua kelas tiada cikgu. Bergegas ambil pen dan buku catatan dan menuju ke bangunan kelas. Dari satu ke kelas..kelas yang lain sambil menegur pelajar membersihkan kelas. Budak2 ni baru je tadi cakap tentang kebersihan kelas...betulla..rupanya cikgu tak da...rupanya dah susun kelas untuk pertandingan MTQ daerah besok...rasanya macam pagi sangat...yak..yak ye la budak-budak ni...

Sampai di tingkat 4...tiba-tiba bunyi suara garau menjerit..takkan budak2 ni bergaduh kut tak da cikgu...mata mencari-cari suara laungan dengan penuh marah...rupanya ada bapa sedang menengking En. Tamil guru disiplin. Bergegas berlari turun ke bawah...riasu je hati ...
Ya Allah jangan la bertumbuk pulak..budak2 dah penuh kat koridor...ada pulak suara nakal menjerit.."ha tumbuk...tumbuk"..hey budak2 ni...

Dalam perjalanan turun jumpa pengetua menuju ke tandas.."Puan ...ada bapa serang En. Tamil kat bawah" pengetua berpusing dan mengekor saya turun ke bawah.

Saat itu ...memang dah tegang..En Tamil lebih tinggi dari bapa tersebut...dan saya nampak dia pun dah hilang sabar....nasib kami ramai...saya dan beberapa guru tarik En. Tamil...dan cikgu2 lain tarik bapa tersebut...macam2 4 letter words "B" yang keluar..itu yang En. Tamil pun rasa terhina dan naik hangin...sama naik dengan isterinya...

"Oiii...saya ni polis saya nak report....nak report ke PPD"...Mana pengetua saya nak jumpa...pengetua ada depannya..."Ha encik mari kita bawa berbincang"...sambil mengekori pengetua mulutnya masih membebel...

Saya mendengar dan catat aduan dan ketidakpuasan hatinya. Pengetua minta izin nak hadir mesyuarat...jadi saya yang kena sambung dan selesaikan. Anaknya kita dapati menyimpan rokok dan pemetik api di dalam beg...itu yang kita panggil untuk berbincang...tapi bapa tu tuduh kita tak siasat terlebih dahulu dan anaknya baik juga tak merokok...sedangkan kita ada saksi...

Bila bapa tu tak boleh terima penjelasannya...saya mula ubah topik...minta cadangan bagaimana nak atasi pelajar merokok...mungkin dia rasa kita tak lawan dia...atau pun dia ingat kita takut dia polis....so dia pun dah lega..dan cool down...

Sebenarnya tidak kira siapa pun dia kalau anaknya salah tetap salah...malas nak bertekak..tak guna...senyum je dalam hati......

So jika di serang lagi...tindakan yang perlu di ambil..

1. Tarik nafas panjang-panjang..
2. Baca Al Fatihah...dan 3 Kul..(dalam hati sambil perhatikan dia semasa bercakap)
3. Buka buku dan catat apa sahaja yang dia cakap...biar dia tahu kita ambil perhatian aduannya...nak terima atau tidak itu hal kemudian.
4. Angguk..angguk kepala tanda kita faham...sekali sekala...mencelah bila masa sesuai..jika boleh ambil peluang menjelaskan peraturan (bukan senang).
5. Bila suara makin menurun dan perlahan...ambil peluang puji apa2 sahaja kelebihannya...
6. Minta cadangan...
7. Bila dah betul2 cool nyatakan pendirian kita...

Jika tak terima tak dan mula melenting lagi...tak perlu jelaskan..ambil je tindakan seterunya....

2 comments:

  1. Tips yang berguna jika diserang! namun minta dijauhkan Allah S.W.T

    ReplyDelete

Kongsi minda anda