Paparan

Search This Blog

Saturday, March 6, 2010

Buta pun boleh cemerlang dan hafaz Al Quran...Allahuakbar..




Minggu ini, seperti kata Macbeath semasa ucaptama Kongress ICSEI 2010 sekolah di Malaysia yang dilawatinya agak bising bukan kebisingan murid melakukan aktiviti pembelajaran di dalam kelas tetapi bising dengan pelbagai aktiviti dan program sampingan.

Betul la tu tok Macbeath...di Malaysia pelajar di sekolah bukan hanya belajar akademik semata tetapi juga pembentukan sahsiah dan ketrampilan diri melalui aktiviti kokurikulum.

Hujung minggu lepas kem kepimpinan pelajar. Isnin hingga jumaat kem Citra Ikbn pula melibatkan 43 orang pelajar di Komplek Rakan Muda Kelang...fuh migrain sampai pening cari tak jumpa. Rabu selepas kelas jam 10.30 bertolak dari sekolah meninjau perjalanan program di samping nak pastikan murid melibatkan diri dengan aktif dan berdisiplin. Maklumbalas En. Badrul dan Pn Faizah fasilitator program di ambil catatan agar dapat ditambahbaik disiplin dan sahsiah murid yang terlibat pada masa hadapan. Ambil kesempatan bincang partnership untuk program berikutnya.

Minggu ini juga sebenarnya ada sedikit salahfaham yang menyebabkan PPD turun dan memberikan bimbingan mengenai program pemulihan pelajar baru bermasalah yang dipindahkan dari sekolah lain seramai 17 orang (jan dan feb). Program pemulihan saya namakan pemutihan. InsyaAllah lepas cuti akan bermula. Tapi manpower mungkin masalah sikit...kertas cadangan hampir siap dan akan dipersembahkan kepada pihak pengurusan untuk kelulusan.

Ikutkan program dan aktivtii memang banyak dalam unit HEM, sangat perlukan kerjasama semua ahli...namun semua tidak faham pentingnya sahsiah murid yang cemerlang untuk meningkatkan kecemerlangan akademik.

Pagi tadi sambutan Maulidurrasul dijalankan dalam kesederhanaan tapi bermanfaat. Ustaz Zaifullah Jaafar Sidek dari JAIS yang menyampaikan ceramah amat berkesan di hati saya. Mudah2an berkesan juga di hati murid. Ustaz mengupas isu zina dan minum arak yang berkaitan dengan gejala sosial hari ini. Pendekatan yang digunakan dengan mengambil contoh terkini dan berkaitan dengan teknologi dan dunia remaja menarik minat murid.

Sekejap tadi bermula jam 9-11.30 mlm, kami sekeluarga mengikuti program motivasi yang dianjurkan oleh pusat tiusyen anak-anak di BB Bangi. Yang hebatnya dua penceramah jemputan merupakan OKU cacat penglihatan. Kedua-duanya memiliki kehebatan masing-masing. Saudara Mohd Hafiz sedang menyiapkan Phdnya dalam bidang Kaunseling dan merupakan satu-satunya kaunseling buta yang berdaftar di Malaysia. Sementara saudara Mohd Nor merupakan Hafiz Al Quran yang hanya mengambil masa 7 bulan menghafaz Al Quran.

Allahuakbar....tilik-tilik diri...muhasabah diri....kita yang ada cukup sifat ini membaca Al Quran pun boleh di bilang dengan jari....apa lagi menghafaz...dan Phd pun bayangnya tak nampak...

Maha suci Allah jika ada daya, usaha, istiqamah, kesungguhan, doa dan taqwa insyaAllah akan dimakbulkan apa jua hajat kita...

Mudah2an Allah meniupkan roh kesedaran ke dalam diri kita, anak-anak, para pelajar dan semua guru untuk berusaha memperbaiki diri menjadi lebih baik dalam amalan agama, pembelajaran dan pekerjaan agar hasanah dunia dan akhirat. Amin..

1 comment:

  1. Setiap kejadian Allah S.W.T ada kelebihan dan kekurangan tersendiri

    ReplyDelete

Kongsi minda anda