Paparan

Search This Blog

Saturday, June 20, 2009

Melayu belum tentu bagus Bahasa Melayu

Menulis dengan betul dan tepat dari segi makna dan bahasanya bukanlah satu perkara yang mudah. Laporan penyelidikan perlu disemak dari segi tatabahasa dan ayat yang betul. Oleh itu, kena la meminta bantuan rakan yang merupakan GK bahasa di sekolah untuk menyemak. Pn Siti Romdhiah Bakron memang merupakan seorang yang sangat dedikasi dan tekun dalam bekerja. Hasil penulisan yang diberi semalam telah siap di semak petang tadi jam 6.30 saya mengambil dirumahnya. Katanya dia menyemak sampai jam 1 pagi. Terima kasih sayang untuk Kak CT Rom...
Puan CT rom ni orang tempatan Salak dan memang dari keluarga Hartawan dan terkenal di Daerah Sepang. Rumahnya berada di antara deretan rumah banglo tanah lot di kampung. saya memang suka suasana rumah keluarga mereka....berdekatan dan sangat rapat kekeluargaannya. Pernah saya berkesempatan menghadiri sambutan hari jadi cucunya (cucu saudara) di rumah kakak sulong yang saya pun turut panggil Kak long (Kak long tu tukang jahit baju saya). Seronok melihat kemesraan ahli keluarga mereka. Anak mereka seiras...cerah kulitnya dan saya tak dapat bezakan mana anak atau anak saudara sebab gelagat anak-anak dengan mak saudara mesra macam maknya sendiri.
Berbalik cerita pasal semak laporan tadi. Beliau ptg semalam telah ingatkan kat saya yang dia menyemak guna pen merah..jangan terkejut pulak katanya. Saya mengangguk faham..dan ketawa. besar..memang saya jangka akan banyak kena buat pembetulan..
Petang ni saya ke rumahnya, Kak Rom keluar mengelek fail laporan saya dan dijarinya ada sebatang pen merah. Sebaik fail dihulurkan kepada saya...memang banyak tanda merahnya...
tapi yang bestnya dia turut betulkan ayat saya..sampaikan transkrip temu bual pun dibetulkan....dalam kami berbincang bersama-sama (KPP tu dah berjalan...) terjumpa transkrip temu bual di bab 4 yang turut ditanda dengan pen merah yang telah dibetulkan ayatnya...
apa lagi kami gelak sama-sama....tapi saya kali ni kena control gelak...sebab kat depan saya sebenarnya ada mak mertuanya yang baru balik dari mengerjakan umrah...
Terima kasih kak Rom....daun keladi..

3 comments:

  1. kalau hati kita jujur dlm persahabatan, mengenali kejujuran kita melalui cara layanan orang lain pada kita. Ada orang yang suka menyalahkan kesombongan orang lain sedangkan dia sendiri tidak melontarkan sebaris senyuman untuk orang lain

    ReplyDelete
  2. kawan bukan untuk seronok2 sj. Tahniah. Moga dpt A

    ReplyDelete

Kongsi minda anda