Paparan

Search This Blog

Saturday, October 3, 2009

Open Houses

Bagi masyarakat di Kuala Lumpur, apabila tiba hari raya mengadakan rumah terbuka adalah satu kemestian. Walau pun adat melayu bertandang ke rumah rakan taulan dan sanak saudara tidak perlu menjemput atau dijemput, malahan islam sendiri menggalakkan memuliakan tamu kerana kehadiran tamu membawa rahmat. Namun oleh kerana setelah penat berhari raya di kampung, kemudiannya meredah kesesakan dalam perjalanan pulang ke kampung atau ke rumah tempat bermastautin menjadikan warga kota segan untuk bertandang.

Bukan apa bimbang rakan taulan atau sahabat handai tidak lapang dan tidak bersedia menerima tetamu. Selalunya jika bercuti pulang ke kampung hari akhir cuti baru warga kota akan pulang semula ke negeri tempat bekerja. Jika hanya sepasang suami isteri tak mengapa. tapi jika anak sudah berderet, beg pakaian penuh bonet kereta...rumah dah jadi kedai dobi.kadang-kadang mendobi pakaian sampai hampir seminggu baru habis.

Hari ni ada perkembangan staf sehingga jam 11.30...budget baru turun so kena buat dua kali lagi sabtu minggu ni dan minggu depan. Open house pulak berderet sehingga ke selayang, bangi, kota warisan dan rakan di bagan lalang. Muaz ada tusyen di sekolah tengahari 1.30 baru habis. Bila balik hubby kata g bangi dan kota warisan je lah tak sempat nanti ..so kena la pilih...pasti ada rakan yang terasa tak dapat pergi semua...

Rumah terbuka tetap memberikan ruang kepada kami untuk berkunjung rakan dan saudara. Tahun ni masih tak boleh panggil semua rakan untuk bertandang ke rumah. Tamat belajar tempohari langsung tak ada masa rehat. Posting terus dapat kerja dan belum betul2 rest. Cuti sekolah dan cuti raya juga tiada ruang untuk make over rumah. Sekarang cuba selesaikan sediakan buku pengurusan untuk tahun hadapan. Harap masa cuti dapat ambil masa untuk susun semua buku-buku dan nota. Dan yang penting sediakan ruang untuk kecahkan buku semula bila tiba masanya.

Prof datuk apa khabar? Selamat Hari Raya Prof. Datuk Hussein.

4 comments:

  1. Bila buat open house jangan lupa kawan2 di pantai timur

    ReplyDelete
  2. tunggu akikah soghe lagi la, ko guano?

    ReplyDelete
  3. masin mulut Pakwar ke....

    kalu tambah soghe lagi keno balik wat rumah kelate la gamoknya...bilik tak cukup la...
    nak beli banglo sini...

    hey...tele air liur gok...tok g lekak tekak...hi..hi

    ReplyDelete
  4. Insya Allah JH kawan2 tetap di hati..

    tapi rumah ambo sentiasa terbuka datang la bila2 pun...

    ReplyDelete

Kongsi minda anda