Paparan

Search This Blog

Wednesday, October 21, 2009

SDT????

Sekolah Dalam Taman (SDT) merupakan idea mantan KPPM yang lalu. Hal ini dilancarkan adalah untuk menghasilkan suasana ceria dan kondusif kepada pembelajaran murid. Saya fikir idea ini adalah hasil dari projek SMAD yang telah dijalankan di barat di mana terbukti berjaya meningkatkan kecemerlangan pembelajaran murid. Sekolah diberikan peruntukan untuk menceriakan kelas dan menyediakan peralatan pembelajaran.
Keceriaan yang dijalankan di dalam bilik darjah dan bukannya di halaman sekolah. Kajian telah membuktikan faktor bilik darjah dan faktor sekolah memainkan peranan yang penting dalam membantu pembelajaran murid yang berkesan. Kekilafan pemimpin sekolah mentafsir idea ini menjadikan mereka rakus berbelanja untuk mendapatkan hasil segera menyediakan taman-taman mini, mengecat bilik-bilik khas, membeli pasu-pasu bunga dan tanama hiasan yang sudah besar dan merimbun. Segalanya harus magis dan sedia cantik sebelum pihak yang menilai mampir ke sekolah.
Sekolah sekarang telah menjadi medan pertandingan dan bukan lagi membentuk budaya pembelajaran. Guru dan pengetua lebih senang menempah daripada mengajar murid dengan sabar melukis di dinding. Guru seni seakan tidak berfungsi dalam pembelajaran seni kreatif di sekolah. Begitu juga dengan guru KH yang tidak mengajar murid topik memasu secara praktikal, sebaliknya hanya memberi penerangan yang kononnya berkesan di dalam bilik darjah.
Sehubungan dengan itu, pengetua harus membawa guru-guru kembali ke pangkal jalan dan bertugas dengan penuh tanggungjawab, akauntabiliti, dan integriti.
But it's not that easy...to make this happen.
Kalu tak tak de le pengetua habiskan wang untuk keceriaan...

No comments:

Post a Comment

Kongsi minda anda