Paparan

Search This Blog

Monday, October 12, 2009

Mari berjimat

Setiap oktober ahli ekonomi, politik, pelabur, ahli perniagaan dan juga penjawat awam pasti menunggu perbentangan bajet tahunan 2010. Ahli perniagaan menunggu-nunggu pelan pemulihan yang bakal dibentangkan oleh PM pertama kalinya pada tahun ini. Sementara penjawat awam tentunya menunggu ada bonus ke tidak...
Khabar angin yang bertiup kencang kesan kegawatan ekonomi yang melanda menyebabkan pendapatan bercukai merosot, eksport juga merosot dan pelaburan asing menurun. Dalam masa yang sama perbelanjaan dan cukai import meningkat. Hal ini menyebabkan kerajaan akan mengurangjan perbelanjaan mengurus.
Sebagai penjawat awam kita boleh membantu negara mengurangkan perbelanjaan mengurus dengan berjimat cermat menggunakan air, elektrik dan telefon di tempat kerja. Cuba lihat aircond, kipas, lampu yang sentiasa terpasang di bilik guru, pejabat, bilik darjah, bilik-bilik khas tanpa kawalan walau pun jumlah orang yang menggunakannya sedikit.
Kadang-kadang lampu di koridor terpasang 24 jam. Bilik guru dan pejabat sejuk macam dok kat kutub utara. Telefon digunakan untuk urusan peribadi tanpa kawalan.
Begitu juga halnya dengan air paip yang sentiasa melimpah di padang kerana bocor menunggu untuk di baiki. tapi malangnya tandas tetap berbau sebab guru dan anak-anak kita taknak simbah air banyak-banyak dan flush selepas menggunakannya.
mari lah kita sama-sama berjimat cermat dan menggunakan harta awam yang datangnya daripada duit cukai kita dan rakyat jelata dengan berhemah...

2 comments:

Kongsi minda anda