Paparan

Search This Blog

Wednesday, September 2, 2009

Majlis Agama di sekolah

Semalam hari pertama murid mula berpuasa di sekolah. Kedatangan murid agak tidak memuaskan. Surat mohon sumbangan untuk anak-anak miskin dan yatim telah diedarkan kepada ibu bapa, korporat dan individu yang diharapkan bermurah hati untuk membuat kebajikan di bulan yang mulia ini. Kesempatan juga di ambil mengutip sumbangan daripada guru-guru bagi membeli kurma dan diagihkan kepada semua murid, guru dan staf...nanti kalu deepavali kena cari maruku dan tahun baru cina minta sponsor limau... setakat ni duit belum masuk lagi...Ya Allah mudah-mudahan dibuka pintu hati insan yang mendapat surat untuk menyumbang..
Di sini..SES ibu bapa murid agak rendah. Namun ada juga yang sederhana dan kaya tapi sorang dua. Jika ada yang sudi boleh la menyampaikan sumbangan kepada anak-anak didik kami yang memerlukan.
Berbalik tentang puasa, jika di luar ada majlis agama negeri yang menangkap orang islam yang tak puasa begitu juga di sekolah ada guru disiplin yang menjalankan tanggungjawab tersebut. Walau pun dia beragama hindu tapi tetap merasa bertanggungjawab menegur murid yang tidak berpuasa. Pelajar tersebut menjadikan murid bukan islam sebagai orang suruhan membeli roti di kantin. Di sini ramai murid india dan cina, oleh itu pengetua mahukan kantin di buka untuk mereka tapi hanya di waktu rehat saja.
Sekolah ni baru berusia 5 tahun. Kerusi meja banyak yang rosak perlu di ambil tindakan memohon yang baru atau dibaiki bagi yang boleh. kerosakan bangunan juga banyak. So hari ambil kesempatan ambil gambar dinding bangunan yang retak, kerosakan bilik darjah, tandas, kebocoran siling dll untuk diajukan kepada PPD untuk tindakan pembaikan. boleh tahan juga penatnya....

No comments:

Post a Comment

Kongsi minda anda