Paparan

Search This Blog

Wednesday, July 15, 2009

Program HEM

Hari ni seperti biasa sampai di sekolah jam 7.05 pagi. 10 minit ambil masa untuk mencatat 'things to do' untuk hari ini. Perhimpunan pagi ini jam 7.15 saya menyerahkan catatan kepada guru disiplin untuk bercakap dengan pelajar. Sudah seminggu saya membiasakan diri bercakap dengan pelajar setiap pagi mengenai disiplin, sikap, minat belajar dan keceriaan kelas. Hari ini saya minta pertolongan En. Thamil guru kanan disiplin menasihatkan murid-murid mengenai kebersihan dan kekemasan diri; keselamatan murid datang dan pulang dan menepati masa naik ke kelas apabila rehat.
Hari ini kelas memang penuh, free waktu rehat sahaja. Pengetua telah maklumkan beliau telah mengarahkan guru jadual waktu menyediakan waktu baru untuk saya yang hanya berjumlah 15 waktu. Entah bila boleh siap tak tau...Kelas tamat jam 11.40 pagi. Mesyuarat pengurusan yang pertama saya hadiri pada jam 12.30 bermula. Tadi ada cikgu Thong bagi rambutan. makan je la rambutan dan teguk air kosong. Nak g kantin belum tentu ada makanan. sebab sekolah satu sesi. Kalu nak makan kena order...lambat.
Pada mseyuarat saya mencadangkan beberapa pelan tindakan bagi memantapkan pengurusan HEM. Berasaskan data dan maklumat yang dapat diperolehi setakat ini beberapa cadangan telah disuarakan untuk dibincangkan bersama-sama dengan pengetua, Penolong Kanan, Kaunselor dan Guru Kanan Mata Pelajaran. Fokus utama saya adalah kepada perkara-perkara berikut:
1. Meningkatkan keprofesionalisme guru tingkatan dan guru disiplin.
2. Membangunkan kepemimpinan pengawas
3. Memperkasakan Ketua Tingkatan
4. Pembudayaan murid.
Tindakan akan bermula serentak secara berperingkat. Langkah pertama adalah mengadakan perbengkelan guru tingkatan dari segi pengurusan kelas, perjumpaan dengan pengawas, perjumpaan dengan ketua tingkatan, menggerakkan ketua tingkatan menghias dan menjaga keceriaan kelas, meronda dan menegur murid yang membuang sampah dan menggerakkan murid mengutip sampah setiap kali nampak sampah, memantau keadaan tandas lelaki dan wanita...(walaupun nak muntah bila masuk tandas lelaki...kena masuk juga), memantau adab makan murid di kantin dan makanan yang disediakan dan unit-unit HEM yang lain. Kesemua pelan tindakan ada yang telah berjalan dengan cara mewar-warkan, enforcement dan dengan guru-guru berjalan sepenuhnya minggu hadapan.
Pengetua saya proaktif dan inginkan saya bertindak dengan segera...so tak boleh tunggu....
Ingat nak environmental scanning dulu dalam sebulan. Tapi hanya sempat seminggu....setiap hari ada kesempatan berbincang dengan pengetua...banyak idea yang dilontarkan. so saya budak baru belajar kena la terus bergerak....

4 comments:

  1. skm bukit jawa terlalu banyak tandas, satu tingkatan satu tandas l dan p. Pakaian budak tak terurus bagi kelas belakang, ada pakai t shirt setiap hari (baju ko). ambo bleh jaga di kws blok ambo ngajar aje

    ReplyDelete
  2. Tahniah Yati. I'm proud with you.

    ReplyDelete
  3. Teruskan smangat dan dedikasi MPRINC, saya tumpang bangga dengan dedikasi kerja anda...

    ReplyDelete

Kongsi minda anda