Paparan

Search This Blog

Sunday, November 27, 2011

HIJRAH

Assalamualaikum dan salam hijrah...

Hari ini permulaan hijrah tahun baru. Malam ini perlu buat refleksi mengenai azam yang telah dibuat awal tahun sudah. Apakah sudah tertunai semuanya atau masih ada yang perlu di bawa ke tahun ini. seperti yang dilakukan oleh semua organisasi pendidikan, seperti bahagian, jpn, ppd dan sekolah iaitu menilai semula SKT tahun semasa adakah sudah tercapai KPInya atau perlu di bawa ke tahun hadapan.

Sama seperti menilai amalan kita, semua pihak perlu jujur dalam menetapkan pencapaian yang telah dicapai, adakah 100%, 80% atau hanya 50%. bagaimana menentukan peratusan pencapaian tersebut? adakah secara agak-agak atau berdasarkan KPI yang telah ditetapkan.

Pendidikan melibatkan masa depan manusia, kehidupan manusia, maju mundurnya manusia atau ketamadunan manusia. Pembohongan akan memudaratkan jiwa-jiwa dan masa depan manusia. Pendidikan ialah satu proses transformasi manusia, daripada tidak mengetahui kepada tahu, daripada tidak mahir kepada mahir, daripada gugup kepada yakin, dan daripada kurang ajar kepada lebih di ajar...

Tahun baru ini mari lah kita sama-sama berhijrah dan berazam untuk lebih memberikan tumpuan kepada pencapaian pembelajaran murid di dalam bilik darjah. Sama-sama merancang dan berfikir untuk berterusan berusaha meningkatkan penguasaan ilmu dan kemahiran di samping mempamerkan akhlak mulia oleh murid tidak kira apa latar belakang murid, di mana mereka berada atau anak siapa mereka. Lihat lah kepada murid itu sendiri, bagaimana tahap penguasaan pembelajaran mereka dan usah dilihat perbezaan warna kulit. jauhi sentimen sama ada di sekolah SK, SJKC, SJKT, SM, SMPC atau sekolah antarabangsa sekali pun. Tingkatkan azam untuk memastikan kita sebagai guru dan pihak penggubal dasar melihat kepada kepentingan semua murid. Murid yang menguasai ilmu, kemahiran dan berakhlak mulia akan dapat memberikan manfaat kepada semua bangsa, agama dan negara.

Murid yang akhlaknya baik pasti akan baik kepada semua orang, walau pun akademiknya tidak cemerlang, namun dengan akhlak dan kemahiran yang ada mereka boleh meneruskan kelangsungan hidup dengan lebih baik. Bina lah SKT tahun hadapan dengan penuh azam dan cita-cita untuk melihat pencapaian cemerlang dalam sistem pendidikan yang memberi fokus kepada kecemerlangan insan-insan di sekolah khususnya murid agar memiliki ilmu yang bermanfaat, kemahiran yang membina dan ahklak yang terpuji. Mainlah peranan masing-masing dengan lebih cemerlang. Usaha kita semua akan dipermudahkan oleh Allah dan Tuhan yang maha mengasihi dan sukakan kecemerlangan sekiranya kita semua ikhlas bekerja kerana Allah.

Tahun baru ini juga, marilah kita berazam untuk meningkatkan peranan, prestasi, usaha dan fokus terhadap tugas masing-masing tidak kira di bahagian, jpn, ppd ataupun di sekolah. Usaha kerajaan melalui Skim saraan baru perkhidmatan awam ini adalah untuk meningkatkan prestasi perkhidmatan awam. Pencapaian individu adalah berdasarkan pencapaian KPI yang ditetapkan pada awal tahun ini untuk dilaksanakan pada tahun hadapan. KPI harus boleh diukur, relevan, ada jangka masa, spesifik dan boleh dicapai.

Tahun baru ini juga, wahai guru-guru marilah kita sama-sama berazam untuk lebih mesra dan menyayangi murid. Sentuhlah hati mereka dengan penuh empati, didik lah dengan penuh kasih sayang, jeritan dan herdikan tidak akan menjadikan mereka lebih berakhlak...malahan akan menjadikan mereka lebih memberontak. Lihatlah sisi murid, jangan terlalu rigid, dan berilah peluang mereka meneroka setiap pembelajaran itu dengan penuh seronok dan berfikir. Gunakanlah semua bahan, kemudahan yang ada di sekolah dengan semaksima mungkin. Manfaatkan makmal komputer, makmal sains, bilik-bilik khas dan bengkel semaksima mungkin. sepatutnya kita maju ke hadapan dan bukannya mundur kebelakang, teknologi yang telah dibekalkan ke sekolah harus digunakan sepenuhnya untuk menyokong pembelajaran yang lebih autentik. jangan dibiarkan lacd, makmal dan peralatan rosak kerana tidak digunakan. jangan takut untuk menggunakan makmal kepada semua murid, gunakan kredibiliti sebagai guru untuk mengawal murid semasa di dalam makmal atau pun bengkel. berusahalah bersunggh-sungguh untuk mengajar, mendidik dan memupuk pembelajaran murid setimpal dengan gaji, elaun dan saraan yang diterima, kerana skim baru ini akan memberikan gaji, elaun dan saraan yang lebih baik kepada guru dan penjawat awam yang lain.

Salam maal hijrah dan selamat menetapkan azam baru (KPI) untuk dicapai pada tahun hadapan.



No comments:

Post a Comment

Kongsi minda anda