Paparan

Search This Blog

Friday, November 11, 2011

Polemik PPSMI

Pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris telah mencipta satu polemik yang amat meresahkan bukan hanya kepada para ibu bapa, murid, guru, pemimpin masyarakat, pejuang bahasa malahan juga pihak di kementerian pelajaran.

Tiada salahnya dalam pelaksanaan PPSMI. Cuma yang menjadi punca kepada permasalahan ini ialah kesediaan guru dan logistik dalam melaksanakannya. Apa yang bagusnya PPSMI ini dilaksanakan, bukan hanya guru sains dan matematik yang berusaha meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris, malahan guru lain juga berusaha sama.

Cuma para ibu bapa agak ekstrim apabila mula menghantar anak-anak ke tadika yang menggunakan bahasa pengantar bahasa Inggeris sehingga ada yang anak-anak mereka hanya tahu berkomunikasi dalam bahasa Inggeris sahaja dan tidak dapat bertutur dengan baik dalam bahasa Melayu.

Fenomena bangga untuk bertutur dalam bahasa Inggeris ini terus berlanjutan apabila, negara Malaysia mula menggalakkan strategi pengantarabangsaan dalam hampir ke semua sektor awam.
Ekstrimnya, bukan hanya berkolaborasi dengan negara luar malahan langsung tidak mahu bertutur dalam bahasa Malaysia. Mesyuarat, perbincangan, forum, seminar dan kenvensyen rata-rata pegawai awam mengendalikannya dalam bahasa Inggeris.

Dasar dan program yang dilaksanakan oleh kerajaan itu bagus kerana melihat kepada kepentingan masa hadapn rakyat. Namun rakyat kita pula yang menjadi ekstrim kononnya untuk internalize pengantarabangsaan dan penguasaan bahasa Inggeris sehingga melupakan bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan rasmi dalam sebarang urusan.

Natijahnya...hari ini ibu bapa yang 5% di sekolah rendah dan 9% di sekolah menengah menuntut anaknya berterusan diajar dalam bahasa Inggeris.

Teringat dulu-dulu, pak cik-pak cik saya di kampung yang boleh bertutur dalam pelbagai bahasa. Ada pak cik yang boleh bertutur bahasa Cina, Tamil, urdhu dan bahasa Inggeris. tak ada pulak hilang penguasaan bahasa Melayu. seharian tak de pulak dengar pak cik bertutur bahasa-bahasa tersebut selain loghat kelate.....tapi bila ke kedai tauke membeli beliau akan bertutur dalam bahasa Cina, tengok filem hindi...pak cik akan translate untuk kami cerita tersebut...begitu juga cerita Tamil (sebab kelate masa tu tak jumpa bangsa India melainkan di estet).

Polemik PPSMI ini sebenarnya adalah sikap ekstrimisasi sesetengah pihak yang hanya memikirkan diri mereka sendiri dan bukan nasib dan masa depan anak-anak kita di kampung dan masa depan negara. Perlu ada gerakan untuk membuat kajian tracking untuk melihat kesan kohort PPSMI kepada kerjaya mereka. Adakah mereka yang lebih ramai memasuki bidang sains dan teknologi seperti yang dihasratkan semasa PPSMI diperkenalkan atau kohort tersebut yang paling ramai tidak memilih bidang sains dan teknologi kerana ramai yang gagal dalam sains dan matematik dalam SPM.

Cabaran kerajaan, pendidikan dan negara hari ini adalah untuk memajukan pemikiran rakyat. Memajukan pemikiran rakyat sering dilafazkan dalam ikrar perkhidmatan awam setiap bulan. Adakah pemikiran kita semakin maju atau semakin mundur ke belakang...atau semakin mejadi barbarian...orang yang tidak bertamaddun dan tidak dapat menerima kepelbagaian adat resam, budaya, agama masyarakat pelbagai kaum.

Bila mereka ekstrim dan tidak bertamaddun ..macam-macam akan komplen, tak boleh azan kuat-kuat, tak boleh sembelih tempat awam dan sekolah, tak boleh itu..ak boleh ini kononnya tak 1Malaysia. tapi yang peliknya karaoke kuat-kuat, sambut perayaan sampai jem seluruh negara dengan sampah dan sebagainya tiada siapa yang komplen. Dan kita tak pernah komplen besar-besar kat surat khabar. Sebab kita tak komplen kut ...itu pasal mereka naik tocang...kita dok sembang kedai kopi je..hentak-hentak meja..sapa nak dengar.

Teringat apabila berbicara bersama Prof. Dr. Sidek Baba sementera menunggu mesyuarat bersidang....saya fikir amat sukar untuk mencapai tahap pemikiran setanding beliau.

Jadi...apa seterusnya? galakkanlah anak-anak kita mengausai pelbagai bahasa tiada salahnya. Menguasai bahasa dengan bertutur dalam kehidupan seharian dan boleh dipelajari. Anak perempuan saya belajar bahasa mandarin, anak lelaki belajar bahasa jepun dan sorang perempuan asyik belajar bahasa korea melalui movie. Tiada salahnya. kerana jika kita menguasai pelbagai bahasa dengan baik bahasa Melayu akan dapat ditingkatkan dengan menterjemahkan hasil penulisan melalui pelbagai bahasa yang kita kuasai. Jika tidak kita hanya boleh menulis dan bertutur dalam bahasa Melayu. amat merugikan ilmu dan idea kita tidak dapat diketengahkan. anak-anak kita hanya berlegar dalam negara dan tidak dapat keluar dan bersaing dengan pekerja dengan negara asing. umum tahu bahasa antarabangsa adalah bahasa Inggeris, Cina, Arab dan Perancis...dan boleh tambah satu lagi bahasa Melayu. Di China ada Universiti yang menawarkan bahasa Melayu dan mereka dapat bertutur dengan fasih malahan memberi nama melayu unutk setiap pelajarnya dalam fakulti tersebut.

Kita macam mana?...marilah sama-sama memajukan pemikiran rakyat dengan menguasai pelbagai bahasa..

Cuba la berada di sekitar bandaraya Kuala Lumpur mana yang lebih kuat orang berkaraoke atau bunyi bang...rasanya bang tak kedengaran kecuali yang dok di dalam birai masjid sahaja. Malaysia ni negara apa? Apa agama rasmi mengikut perlembagaan?.....






No comments:

Post a Comment

Kongsi minda anda