Paparan

Search This Blog

Sunday, December 11, 2011

PIBG PEMANGKIN KECEMERLANGAN SEKOLAH

Konvensyen PIBG yang berlangsung selama tiga hari dari 9 - 11 Disember 2011 di Genting Highland ditutup oleh YB Datuk Wee pada pagi tadi. Tuntutan PIBG agar kerajaan memperuntukkan dana khas dan diadakan konvensyen kepada lebih ramai perwakilan PIBG di setiap negeri diambil perhatian oleh YB dan turut disaksikan oleh KPPM yang baru dua hari menyambung perkhidmatannya yang tamat pada 8 Disember yang lalu.

Rata-rata PIBG menganggap bahawa tugas mereka amat penting membantu sekolah terutamanya untuk mendapatkan dana. Namun, perkongsian amalan terbaik yang dibentangkan oleh PIBG SK Ulu Lubai harus dicontohi oleh semua perwakilan PIBG daru seluruh negera. PIBG SK Ulu Lubai kebanyakannya adalah petani dan pendidikan mereka adalah pada tahap yang rendah. Namun kita semua harus mengagumi pemikiran mereka lebih maju berbanding ibu bapa yang ada dibandar. Wang bukan fokus utama dalam membantu memajukan sekolah. Sumbangan tenaga dan perhatian terhadap kecemerlangan pendidikan anak-anak mereka diutamakan. SK Ulu Lubai terletak ditengah hutan belantara, namun mereka lebih maju dari segi IT kerana mengadakan jaringan dengan Universiti Bristol dan baru memenangi US$20, ooo dan baru kembali dari China kerana membentangkan amalan terbaik perkongsian komuniti dalam memajukan sekolah anjuran UNESCO.

Perwakilan PIBG di bandar-bandar besar seharusnya malu dengan SK Ulu Lubai. Selama dua hari dalam kedinginan suhu di Genting Highland dihangatkan dengan ketidakpuasan hati perwakilan PIBG yang sering mencari alasan terdapat pelbagai kekurangan di sekolah, mengadu sekolah terlalu bergantung dengan dana yang mereka cari, menceritakan hubungan dengan sekolah yang tidak harmoni, prasarana yang tidak memuaskan hati dan bermacam lagi permasalahan yang semuanya jika di lihat itulah peranan PIBG sebenarnya. Terdapat juga perwakilan yang secara lantang dan tidak menghormati Pengarah KPM dan moderator yang merupakan orang yang dihormati di KPM dengan kata-kata kasar yang mengikut emosi. Ada juga yang mengaitkan sehingga kepada menteri. Jika inilah watak yang ditunjukkan oleh YDP PIBG, kita boleh bayangkan bagaimana mesyuarat PIBG di sekolah. Jika Pengarah dan Menteri pun mereka tak hormati apa lagi pengetua dan guru besar di sekolah.

Nampaknya, betul seperti yang mereka inginkan untuk membuat transformasi kepada PIBG, iaitu membuat anjakan minda kepada pemikiran kelas ketiga kepada minda kelas pertama. Bantuan PIBG bukan wang semata-mata, tetapi tenaga, idea dan pemikiran memajukan sekolah itu yang lebih penting. Jika ada ibu bapa yang pandai berdikir boleh membantu pasukan dikir sekolah, jika panda menjahit boleh membantu kelas jahitan anak-anak, jika pandai motivasi boleh memberikan motivasi kepada anak-anak dan jika mahir dalam sukan boleh membantu menjadi jurulatih. Apatah jika ada ibu bapa yang menjadi anggota tentera atau polis mereka boleh mambantu dari segi membentuk disiplin murid. Budaya hentam menghentam ni masih berleluasa dalam masyarakat Malaysia. tidak kira medan politik, kedai kopi atau mesyuarat PIBG. selagi pemikiran perwakilan PIBG masih mundur, tidak terbuka, tidak mahu membaca dan hanya berada di bawah tempurung kawasan sekitar kampung mereka selagi itu apa yang di buat oleh kementerian semuanya buruk dan tidak ada yang baik.

Menyedari akan hakikat ini, konvensyen di masa hadapan harus menjadikan sejarah persidangan tahun ini yang ceritanya hampir sama dengan yang berlangsung pada tahun lepas juga harus dikaji format dan pengendaliannya. Kementerian harus menyediakan saluran khusus kepada PIBG menyatakan aduan dan pandangan supaya mereka tidak mengumpul dendam setahun untuk diluahkan selama dua hari semasa konvensyen.

Namun tidak dinafikan ada pandangan positif dalam kalangan PIBG. Apa yang lebih bermanfaat ialah jika perwakilan turut mengutarakan cadangan yang membina supaya kementerian dapat mengambil perhatian dan bukan menghentam dengan cara yang kasar dan tidak beradab. saya terfikir itulah watak dan peribadi rakyat Malaysia sebenarnya dan menjadi cabaran yang amat besar kepada guru, pengetua dan guru besar untuk mendidik anak-anak mereka jika itu perangai bapa-bapa mereka.

1 comment:

  1. kadang2 kehadiran AJK PIBG dalam mesyuarat PIBG akan menambahkan lagi isu yang perlu diselesaikan oleh pengurusan sekolah. Di sekolah saya AJK PIBG berperanan seolah-olah mereka seorang pengarah syarikat

    ReplyDelete

Kongsi minda anda