Paparan

Search This Blog

Sunday, November 13, 2011

GURU KERJA 9 JAM...PEGAWAI DG KERJA 24 JAM...

Kerja 9 jam bukan sesuatu yang pelik dan luar biasa bagi guru dan pegawai di KPM. Tidak seperti pihak pengurusan setiap pegawai ada PT yang membuat kerja surat menyurat, menaip minit, dan lain-lain kerja perkeranian, tapi guru dan pegawai DG semuanya dilakukan sendiri.

Boleh ke PT membuat kerja perkeranian sepenuhnya? Budaya kerja perlu diubah. Kerani atau PT yang ingin berkhidmat dalam KPM perlu cekap dan memahami konteks pendidikan. Pegawai-pegawai pengurusan juga perlu faham dasar-dasar pendidikan sepenuhnya dan faham konteks pendidikan.

PT harus sedar siapa boss mereka dan siap pegawai atasan mereka. jika mereka berada di sekolah guru dan pengetua adalah pegawai atasan mereka dan bukannya cc. begitu juga di KPM, KSU dan KPPM adalah pegawai atasan mereka termasuk TKSU dan TKPPM mengikut hirarki kedudukan adalah pegawai atasan mereka.

Jika di bahagian, pegawai dan ke atas sehingga ke Pengarah adalah pegawai atasan mereka dan bukannya hanya CC dan Ketua pentadbiran. Kami amat bersyukur jika ada PT yang dapat mendraf surat, menaip minit, menyusun dan menyediakan bahan untuk persediaan mesyuarat yang berlangsung tanpa miss setiap hari. Namun malas nak layan, dan tak mahu konflik dalam hubungan minta buat satu memo tempah makanan pun dengan suara yang agak jengkil tak boleh buat banyak kerja, banyak surat nak hantar, dan macam-macam lagi. Tapi nanti jap lagi tengok asyik dok sembang gelak besar-besar....

tugas PT yang nampak, buat gaji, buat claim, susun surat, hantar surat...itu pun yang boleh siap dalam dua tiga minit ambik masa seharian.

Kenapa boleh jadi begitu? Adakah kepimpinan atas yang tidak cekap dan tidah tahu menguruskan pegawai dan staff atau pegawai yang syok sendiri buat kerja dan tidak optimumkan staff?

Dari pemerhatian selama 17 tahun di sekolah dan hampir dua tahun di bahagian kemungkinan kerana perkara-perkara berikut:

i. Staff tidak faham fungsi dan skop bidang tugas masing-masing yang berfungsi untuk membantu pegawai di sekolah atau di bahagian;

ii. staff tidak mencukupi bagi setiap pegawai. contoh di sektor kami ada 4 staff yang berfungsi untuk semua pegawai hanya dua. 1 staff berprestasi rendah yang disimpan tak tau apa sebabnya, mungkin kebajikan namun tak sesuai berada di sektor dasar jika perlu letakkan di tempat yang sesuai dengan keupayaannya dan satu lagi hanya membuat kerja-kerja unit tertentu dna tidak mahu membantu unit lain. yang betul-betul berfungsi hanya sorang untuk 10 pegawai bayangkan...

iii. staff tidak memahami dasar-dasar pendidikan yang menyukarkan mereka untuk membantu membuat memo dan minit mesyuarat.

iv. staf berkira waktu kerja dan tidak boleh lewat waktu balik walau seminit...jika ditahan pasti membebel-bebel dan balik ikut tepat waktu mengalahkan boss...

JPA perlu melihat keseluruhan staff dan pegawai bukan hanya melihat satu sudut guru dan pegawai sahaja. Tugas guru bawak balik rumah pegawai DG pun sama kena bawak balik rumah. minit kena siap dalam 3 hari dan diedarkan dalam tempoh tujuh hari. mesyuarat hampir setiap hari, jika hadir mesyuarat kena buat minit curai...jika ada tindakan perlu buat dengan segera. itu belum masuk maklum balas yang perlu segera dalam masa dua jam, menyediakan kertas dasar, kertas makluman, memorandum, menganailis dasar, membuat pindaan akta, meneliti kertas dasar dari bahagian lain, meneliti memorandum yang dihantar ke pejabat menteri dan KPPM dan mengurusetiakan 5 mesyuarat high level yang dipengerusikan oleh KSU dan KPPM dan JWG.

Kadang-kadang fikir tak tidur, datang sabtu ahad pun kerja tak boleh nak siap...tambahan pula...jika ada hal yang mendesak dan perlu sediakan bahan pembentangan, menyediakan maklumat dan pelbagai lagi bagi isu-isu dasar pendidikan kerja hakiki perlu tinggalkan dulu dan beri tumpuan kepada arahan daripada KPPM dan Menteri atau Timbalan Menteri.

JPA jika betul-betul nak kerajaan cekap bukan melaksanakan lean government tapi menstruktur semula fungsi setiap bahagian dan sektor. staf yang dibekalkan harus berfungsi dengan cekap dan berkesan serta bukan setakat untuk mencari jalan penyelesaian, cipta jawatan dan anggap masalah selesai. staff harus disedarkan tidak kira mereka kerja di mana-mana kementerian bukan hanya KSU sahaja boss mereka tetapi juga KPPM dan pegawai DG yang lain.

3 comments:

  1. Macam mana nak kerja hingga 60 ni??

    ReplyDelete
  2. Cipta minat dan keseronokan berkerja, tangani stress dan jaga kesihatan dengan mencegah dari diserang 3 serangkai (kencing manis, darah tinggi dan jantung) dengan baik pasti boleh terus berkhidmat hingga umur 60 tahun...

    ReplyDelete
  3. Selalulah hadirkan rasa syukur di mana kita bertugas sekarang. InsyaAllah kita akan rasa bahagia dan tenang....

    ReplyDelete

Kongsi minda anda