Paparan

Search This Blog

Wednesday, May 4, 2011

Beban Tugas Guru

Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) memberi tafsiran "guru" ertinya seseorang yang :

a) mengajar murid di sesuatu institusi pendidikan; atau
b) menyedia atau mengeluarkan bahan pelajaran atau memeriksa jawapan yang dikembalikan di, bagi atau melalui pusat pendidikan jarak jauh,

dan termasuklah guru besar atau pengetua;

Secara tersuratnya, tugas utama guru ialah mengajar dan menyediakak bahan-bahan pembelajaran termasuk memeriksa hasil pembelajaran murid.

Bagaimana dengan tugas kokurikulum dan persatuan juga kerja-kerja lain yang dilihat sebagai amat membebankan guru?

Jangan kita lupa, pendidikan kepada anak bangsa ini didasari Falsafah Pendidikan Negara (FPN). FPN inilah yang merupakan nafas kerja guru yang sebenarnya. FPN inilah roh kepada guru yang akan menghidupkan jiwa pembelajaran anak-anak bangsa secara berterusan tanpa mengenal jemu dan lelah.

Semangat FPN inilah yang akan menggerakkan guru untuk mengenal dan memperkembangkan pelbagai potensi anak-anak secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.....

Nah....FPN iniah yang sebenarnya merupakan trek dan panduan bagi kerja-kerja seorang guru. Jika disenaraikan ke semua tugas mendidik guru yang ada dalam FPN ini memang lah lebih banyak berbanding hanya dua sahaja jika dilihat mengikut Akta Pendidikan.

Tugas mendidik ini bukan mudah...untuk menjadikan manusia sebagai insan yang dicungkil potensinya yang bukan hanya cerdik akalnya, tetapi luhur hatinya, juga tangkas fizikalnya dan teguh iman dan aqidahnya. Belum pun habis disenaraikan semua tugas mendidik guru kerja guru sudah cukup banyak dari pagi berada di padang jasmani hingga ke malam di tikar sejadah berqiamullai.

Hanya guru yang benar-benar menjiwai tugasnya sahaja akan gembira dengan kerja-kerja mendidik anak-anak ini. Pasti guru-guru yang berjiwa murni dan luhur sahaja yang akan ceria berlapang dada menerima muridnya seadanya yang mempunyai pelbagai potensi sama ada lembam atau pun pintar.

Mendidik insan tidak sama dengan menghasilkan produk di kilang...atau mengurus manusia di pejabat....usah dibandingkan waktu kerja di pejabat dengan waktu kerja di sekolah.....kerana matlamat kedua-duanya sangat jauh berbeza....

Jangan putus asa teruskan usaha murni guru.....

No comments:

Post a Comment

Kongsi minda anda