Paparan

Search This Blog

Thursday, February 4, 2010

Data..

Sistem pengurusan data murid dan guru di sekolah sememangnya perlu diperkemas dari segi jentera tenaga kerjanya. Semenjak minggu lepas guru-guru tingkatan mula sibuk, tension, muka muncung, hampir nak gaduh, perang dingin, tekanan darah naik...dan pelbagai lagi reaksi apabila berusaha untuk mendapatkan data lengkap dari murid, mengisi maklumat ke komputer dan membuat semakan.

Mengutip data sudah cukup membebankan guru terutamanya bagi kelas yang ses ibu bapa rendah, tidak ambil berat tentang persekolahan anak-anak dan tidak peduli apa jua surat siaran yang sekolah hantar melalui anak. Juga termasuk kelas di mana anak-anak dari latarbelakang keluarga yang buta huruf dan tidak boleh membaca dan menulis bahasa melayu dengan baik,lancar atau sikit-sikit.

Isnin lepas 25% daripada jumlah guru tingkatan (27 kelas) disenaraikan tidak lengkap. Menjelang hari ini hanya satu dua kes pelajar di dalam beberapa kelas yang tidak lengkap kerana pelajarnya tidak hadir ke sekolah atau tidak dapat dikesan.

Mengisi data murid mengambil masa yang agak lama, kerana smm versi terbaru ini banyak maklumat yang diperlukan. Ada diantara maklumat yang diminta amat tidak biasa bagi orang kampung. Semua data perlu diisi dan tidak boleh ditinggal kosong. Jika tidak ada type error. Hal ini demikian, akan menganggu proses pembelajaran murid di dalam kelas. Guru terpaksa meninggalkan murid dengan hanya memberikan tugasan atau dibiarkan melakukan kerja sendiri sedangkan guru perlu menyiapkan pengisian maklumat tersebut.

Tiba masanya KPM menyediakan kerani khusus untuk menguruskan data murid dan guru. Implikasi kepada penyediaan kerani data adalah seperti berikut:

1. Guru akan dapat memberikan tumpuan kepada pembelajaran murid di dalam kelas sepenuhnya.

2. Data smm dan emis akan dapat dikemaskini dengan lengkap setiap bulan dengan kerjasama guru. Data masih perlu dikutip dan disemak oleh guru. Cuma kerja-kerja mengisi maklumat perlu dilakukan oleh kerani.

3. Kerani yang mahir dalam bidang pengurusan data ini akan dapat memastikan data ini dimanfaatkan sepenuhnya oleh sekolah dan mudah diakses apabila diperlukan.

4. Kerani khusus akan dapat meningkatkan kecekapan pengurusan data sekolah, mengurangkan masalah kelewatan kenaikan pangkat, meminimakan kesulitan penempatan guru dan ABM dan juga mempercepatkan urusan pemberian biasiswa.

5. Kerani data khusus akan memungkinkan data sekolah akan dikutip, direkod, disimpan, dikemaskini tepat pada masanya, cepat apabila diperlukan dan selamat.

Tahniah dan terima kasih kepada semua guru tingkatan dan jk data murid atas usaha, tenaga, masa, komitmen dan kesungguhan untuk menyiapkan pengisian data dengan lengkap. Tanpa usaha dan kerjasama semua cikgu2, murid dan ibu bapa data smm tak akan dapat diisi dengan lengkap dan sedia untuk dihantar.

Minggu depan rombongan nazir perjawatan, JPN dan PPD akan melawat sekolah. Semuga ada sinar bagi menyelesaikan masalah bebanan guru yang semakin sarat dan tak pernah kurang.

2 comments:

  1. Guru tak pernah benci dengan tugas mengajar tetapi amat membenci tugas perkeranian.

    ReplyDelete

Kongsi minda anda