Paparan

Search This Blog

Wednesday, November 25, 2009

2012...berfikir sambil menonton..


Sebagai ibu kepada 4 anak remaja cuti sekolah memang sesuatu yang mencabar. Anak2 bila remaja mereka nak dilayan seperti rakan dan teman untuk berkongsi minat. Tapi dalam masa yang sama perlu bertegas, mudah2an dapat memberi peringatan bagi perkara2 yang memudaratkan atau tidak baik untuk mereka.

Salah satu daripadanya adalah keinginan untuk berhibur, shopping, menonton wayang atau bersiar2. Kesempatan di ambil untuk membawa mereka libur di Sunway Pyramid. Anak memilih untuk menonton cerita pilihan mereka. Saya mengambil kesempatan menonton 2012 yang dikatakan begitu hebat cinematographynya dan kesan visual.

Geologis berdasarkan kajian telah menghasilkan suatu cerita yang saya fikir berkesan untuk memberikan ingatan kepada manusia tentang kemusnahan bumi dan bagi islam merupakan tanda-tanda akan berlaku kiamat.

Amerika sekarang sedang dilanda krisis kekeluargaan. Oleh hal yang demikian, cerita ini telah menyelitkan unsur2 kasih sayang keluarga dengan skrip dan penghayatan watak yang sangat berkesan.

Namun apa yang mendukacitakan jika melihat 'beyond the film', apa yang tersirat jelas menggambar sikap prejudis terhadap islam. Kenapa saya mengatakan demikian? Di dalam cerita tersebut tiada seorang pun orang islam yang selamat menaiki Bahtera yang dibayar dengan harga berbilion Euro bagi satu tiket tempat duduk. Jika diteliti sami Buddha bagi mereka wajar diselamatkan . Namun agama yang kekal hidup dan selamat adalah kristian. Walau bagaimana pun, para paderi juga tidak ditonjolkan, apa yang dihighlightkan adalah ahli sains yang sangat penting untuk diselamatkan berbanding dengan yang lain....cerita ni seolah2 macam game yang selalu digunakan untuk membuat kursus team building...siapa yang perlu diselamatkan di atas kapal jika dunia hancur...

Yang paling bestnya...dalam menangani ekonomi Amerika bukan hanya Obama dan pakar ekonomi yang memikirkan untuk mengatasi krisis ekonomi yang semakin defisit dan kuncup, pembuat filem juga turut berperanan.

Kebangkitan Asia hari ini yang jelas menunjukkan India dan China semakin ghairah menerajui dunia dari segi teknologi. China hari ini adalah satu2nya negara harapan Amerika yang dapat membekalkan tunai (pasaran yang besar) dan membantu Amerika keluar daripada krisis. Punca berlakunya ledakan dikesan oleh pakar geologis India...manakala teknologi pembinaan bahtera dijalankan oleh China dengan dasar kerahan tenaga. Filem ini jelas menjulang kehebatan China melalui dialog-dialog yang ditonjolkan.

Keghairahan Amerika bersekutu dengan China dilaporkan telah menimbulkan rasa kecil hati negara2 Eropah (akhbar minggu lepas).

Saya ratekan filem ini dengan 4 star....enjoy the film and think what the hidden message....

Kalu dah penat tonotn filem...boleh try sistem imbangan badan dengan bermain ice skating...

Seronok tengok anak2 yang bermain dengan gembira...skating..its about building confidence ability and patience..try yourself..namun bagi pasangan remaja sekolah semoga mengetahui batasan pergaulan lelaki dan perempuan...kebebasan yang melampau akan mengakibatkan kemusnahan moral dan krisis kekeluargaan di masa hadapan...

Selamatkan anak2 kita dari gejala sosial seks bebas...

4 comments:

  1. kita masih jauh... org lain dah fikirkan hujung dunia , kita masih sibuk dgn filem pisau cukur.. lemah sungguh

    ReplyDelete
  2. Baguslah.., ibu dapat berperanan sebagai kawan dengan anak2, oleh itu dapat berperanan dan menyelami hasrat mereka sebaiknya.

    ReplyDelete
  3. kita juga boleh berperanan menginjak paradigma anak2...

    ReplyDelete
  4. waris dah highlight semua ni dalam blog waris...

    ReplyDelete

Kongsi minda anda