Paparan

Search This Blog

Thursday, February 3, 2011

Penghargaan untuk semua yang berbuat baik untuk ma...

17 Januari 2011 (Isnin) jam 12.45 tengahari ma yang dikasihi telah kembali kepada Allah. Alhamdulillah orang yang baik dan ramah seperti ma, Allah anugerahkan kepadanya pertolongan dari semua pihak tanpa disangka-sangka.

Aku menelefon Pok Nor di kg untuk bantu uruskan kubur ma di Pasir Pekan. "Kalu aku takdok tane la kat kubor che' nga tok we. Kalu maghi kubor aku boleh la g kubor che' nga tokwe jugok" kata-kata ma segera datang dalam ingatan ku. Lama benar dah tak g kubor che dan tok we. Che itulah satu-satunya mak ma yang dah meninggal waktu ma kecil lagi. Tok we Ali adalah tok ma yang bela ma sejak dari kecil lagi bersama tok Tijah.

Jenazah ma di bawa dengan van jenazah MAS dan diuruskan oleh muslimat Kota Warisan yang sangat baik hati. Alhamdulillah solat jenazah dan tahlil dapat disempurnakan selepas solat maghrib oleh kariah Kota warisan yang memenuhi masjidnya. Ya Allah pemurahnya orang-orang Kota Warisan yang hadir memenuhi masjid untuk menunaikan solat maghrib. Mereka membantu mengusung jenazah ke van untuk segera bertolak ke Pasir Pekan Kelantan. Pemandu van dan copilotnya sangat bermurah hati untuk memandu dengan cermat sepanjang jalan menuju Kota Bharu. Kami adik beradik sebanyak 7 buah kereta konvoi di belakang van jenazah.

Alhamdulillah jam 4.45 pagi kami sampai di depan rumah. Adik beradik ma dan sedara mara sudah memenuhi rumah yang telah siap dikemas oleh CikLah (isteri Pok Nor). Tok Su Zah ada bersama untuk membantu menguruskan jenazah di rumah. CikMah sediakan makan pagi, tikar dan air mawar untuk di siram nanti. Tok Su Zah buka bahagian muka ma untuk di kucup oleh adik beradik ma dan anak sedara ma. Ya Allah ku lihat ma sangat tenang dan cantik sekali....

Pagi 18 Januari 2011 (Selasa) jenazah ma diusung ke Masjid Kg Surau Pasir Pekan untuk disolatkan jenazah. Ramai juga pagi-pagi suboh ni...anak-anak Tahfiz pun ada bersama. Alhamdulillah.....sesudah itu diusung ke tanah perkuboran yang hanya beberapa ela sahaja dari masjid. Lampu siap telah dipasang oleh Pok Ghon (Pak Harun) tukang jaga dan penggali kubor. Ya Allah kubor ma macam diukur-ukur....cantik dan sempurna jenazah ma diletakkan di liang lahad....adik-adik dan anak sedara ma bergilir-gilir menurunkan tanah ke dalam kubor. Alhamdulillah Pak Imam dan diikuti ustaz Tahfiz yang datang kemudiannya mengetuai bacaan doa dan zikir untuk ma. "sepanje omor aku 84 tahun ni...baghu duo oghe hok tane lepas suboh"...Pok Ghon bercerita dan mengucap syukor kepada Allah dan arwah yang sangat baik dengan orang kampung. Alhamdulillah....

Selesai urusan pengkebumian ada beberapa urusan yang perlu kami adik beradik selesai dan teruskan...:

1. Tahlil ... di mana nak buat di rumah atau di masjid? atas permintaan imam masjid kami adakah satu malam di masjid. Seterusnya 2 malam berikutnya kami buat di rumah. Ya Allah sampai ke tangga sedara mara datang untuk tahlil....dan yang seterusnya kami akan buat bergilir-gilir di rumah jie, Adik Izani di Masjid Kota Warisan dan di rumah aku.
2. Hutang....kami perlu cari sedara mara atau sahabat atau sesiapa sahaja yang ma ada hutang...Alhamdulillah ada yang sudi untuk memberitahu dan kami segerakan membayar hutang ma...ma juga ada mencatat hutang-hutang yang diingatinya lama dulu masa kami hidup susah. Adik ju kata ma baru saja minta dituliskan hutangnya mana yang diingati. Ya Allah... jika ada lagi harap ada hamba Allah yang datang untuk menuntut hutangnya supaya tidak tergantung amalan ma.
3. Puasa....Kami minta bantuan ustaz pondok di Tumpat untuk kira berapa yang perlu kami bayar fidyahnya. Alhamdulillah kami serahkan wang kepada ustaz untuk diuruskan mengikut perkiraan dari ma akil baligh sehingga ke akhir hayat ma.
4. Hubungan silaturrahim dan kekeluargaan....ramai yang datang kami adik beradik khususnya aku tidak kenal sedara mara ma. "mu ni mano kenal woghih..."adik ku Izani sering merungut..."mano nok kenal....dia balik 'u' pon dok ghumah jah" mak cik yoh menambah....itu memang aku akui....jarang sekali aku bertandang ke rumah sedara kecuali rumah mak dan bapak sedara. bukan sombong tapi aku memang jenis yang suka dok rumah dan bantu ma kat kedai makan. Kesian ma dialah mak dan dia jugak ayah....bela anak 7 orang dan 5 lelaki bukan lah senang waktu najis dadah dan ubat batuk menyerang anak-anak sekolah di kampung kami. Alhamdulillah ma jaga kami dengan baik dan penuh tanggungjawab.....tak de pulak yang nak dibuangnya walau pun ramai yang minta nak jadikan adik-adik sebagai anak angkat. Kini aku dah jadi orang tua....kena la ziarah waris-waris ma jika balik kampung....kerana itu yang menggembirakannya waktu arwah hidup dulu...
5. Doa dan amalan untuk ma.....itu yang perlu diteruskan...mengaji Al Quran, sedeqah, doa dan zikir untuk ma...mudah-mudahan Allah tempatkan ma bersama orang-orang soleh.

Alhamdulillah....jazakallahu khairan kathira kepada semua sedara mara, sahabat handai dan kenalan kami adik beradik yang begitu bermurah hati mengorbankan masa, tenaga, sedeqah wang ringgit, usaha dan doa untuk ma. Ya Allah engkau kurniakanlah keberkatan kepada semuanya...amin.





3 comments:

  1. Mudahan rohNya ditempatkan dalam kalangan solihin

    ReplyDelete
  2. TAKZIAH! SEMOGA DICUCURI RAHMAT KE ATASNYA

    ReplyDelete
  3. Semoga rohnya ditempatkan dalam kalangan orang beriman

    ReplyDelete

Kongsi minda anda