Paparan

Search This Blog

Wednesday, February 9, 2011

Anak kecil main api.....

Anak kecil main api
Terbakar hatinya sendiri....

Hanya dua baris lagu warisan yang dapat ku ingati. Ya la faham la tu...itu tandanya usia dan bergerak ke penghujung....Lagu ini sering menjadi lagu tema waktu kem yang disertai di zaman sekolah dulu semasa di tingkatan empat dan lima pada tahun 85/86. Pada masa itu bersekolah di SMK Ketereh, Kelantan. Jika sekarang sama dengan kem jatidiri. Kem anjuran Birotatanegara inilah yang benar-benar membentuk jatidiri.

Walaupun kem ini sering didakwa membawa agenda melayu namun kem ini berjaya menerap rasa cinta anak-anak sekolah kepada negara. Ingin berjaya dan cemerlang untuk keluarga, agama, bangsa dan negara. Kem ini lah yang menjadikan sayang kepada ibu bapa semakin bermakna dan mendalam. Kem ini juga menjadikan iman kita lebih teguh. juga kem ini menjadikan kita redha dengan kepelbagaian bangsa lain dan kita melayu juga perlu berjaya.

Dulunya pelbagai tempat dijadikan kem dan puncaknya jika dapat ke kem di Kuantan menjadi satu kebangggaan termasuklah aku.

Hari ini.....anak-anak di sekolah ingin berjaya untuk siapa? Adakah guru-guru di dalam kelas bertanya kepada murid kenapa mereka ingin berjaya? atau hanya mengharapkan guru kaunseling untuk buat sesi agar dapat bertanya? atau adakah hanya mengharapkan guru sivik yang mengajar kenegaraan untuk bertanya?....

atau ramai anak-anak di sekolah tidak kisah lagi untuk cemerlang dan berjaya?...alangkah ruginya kita dan negara kita....malangnya kita dan agama kita...

Tak perlu jawab apa-apa....untuk berubah semua individu perlu berubah. Untuk menjadikan anak-anak kita mempunyai rasa cintakan akidah dan negara juga bermula dari kita semua sama ada sebagai guru...setiap guru dan bukan seorang guru....setiap ibu bapa....setiap rakyat....setiap pemimpin...

Belek helaian demi helaian....berita diakhbar membawa khabar yang sedih...jarang sekali khabar gembira...berita sensasi semuanya khabar musibah, khabar derita..khabar membawa padah....apa puncanya? kenapa begitu?...jika anak hisap dadah salahkan ibu bapa..tapi jika ibu bapa hisap dan jual dadah...nak salahkan sapa tokki la pulok..gamaknya kalau dulu hanya satu lapisan keturunan dipersalahkan....tak lama lagi 7 keturunan pun turut diungkit bongkar siapa salah penyebab kepincangan keluarga.

Jika itu gambaran generasi kita sekarang.....jika ikut falsafah Pak Hamka untuk melihat generasi akan datang lihatlah muda mudi kita masa kini....adakah negara kita akan hancur di landa gempa, tenggelam dek banjir tsunami atau lenyap ditelan tanah ditenggelamkan ke dasar bumi. Bala datang bukan untuk sorang yang buat salah tapi untuk semua...kerana menjadi wajib menegur anak, rakan, taulan untuk mengajak berbuat amalan suruhan Allah dan Rasul.

Hubungan sejenis jadi biasa, arak dan dadah jadi makanan dan minuman harian, anak dan bapa tiada haramnya....makan yang nampak sedap semua telan....ibu tiada lagi silu ....anak-anak haru biru tanpa bimbingan...guru-guru diharap jadi teladan mula hilang pedoman....datuk nenek jadi harapan lupa daratan..

siapa lagi nak diharap.....pemimpin kita kah? Allah jua maha mengatur segala....

1 comment:

Kongsi minda anda