Paparan

Search This Blog

Saturday, August 7, 2010

Tahyul berleluasa

Malam minggu begini memang masa untuk uruskan kain dan biasanya didepan tv. Itulah masa yang menyempatkan diri untuk menonton tv. Channel bertukar. Mencari-cari siri yang ku suka..kut ada House ke..atau apa-apa cerita di channel movie yang seronok. Tapi rasanya satu pun tak menarik. Punat 103 ditekan drama kat tv3. Cerita kisah sepasang suami isteri yang percayakan kuasa bomoh untuk mengikut kehendak masing-masing. Tajuknya pun ku lupa.

Rasa nak muntah ada, loya pun ada dan kepala pun pening. Bukan apa pendedahan melalui cerita tu rasanya sangat ekstrim. Walau sering diulas oleh penerbit drama untuk tujuan pengajaran tapi natijah kepada masyarakat harus turut dikaji.

Fenomena dewasa ini yang mengikut ustaz berceramah di radio 80% melayu islam sukar untuk mengerjakan solat amat membimbangkan. Bila solat jarang, tiang agama goyah, iman senipis kulit bawang, hidayah hilang diganti oleh bisikan syaitan.

Cerita sedemikian akan jadi ikutan. Bukan pengajaran yang dilihat tapi apa faedahnya yang dikutip. Amat tragis jika ramai yang sudah mula melupakan kuasa Allah.

Wallahuallam.

Monday, August 2, 2010

Aku Cikgu

Dalam beberapa minggu ini hati menjadi keliru, banyak rasa, banyak diperhati, banyak didengar, pelbagai tafsiran. DG apa sebenarnya maksud akronim tersebut? Selama ini hanya tahu menyebut namun tidak pernah bersuara untuk menyoal akan maksudnya.

Mengimbas kembali semasa temuduga yang dihadiri awal tahun yang lalu. Seramai sembilan orang penemuduga membuat hati berasa sangat kecut. Apatah lagi diduga dengan pelbagai soalan yang menguji ketahanan diri. Masih diingat dengan jelas asakan soalan pengerusi temuduga yang rupanya Timbalan pengarah mengapa sudah ada jawatan di sekolah masih nak datang ke bahagian? tambahan pula ada NPQH ..."sikit...lagi...sikit lagi katanya u akan jadi pengetua"...lagi pun kenaikan pangkat lebih banyak di sekolah. mengapa nak datang ke bahagian yang tidak menjamin ada kenaikan pangkat.

Jawapan ku tekal. Bukan pangkat yang dikejar tapi peluang dan suasana untuk mendapat intelektual power itu yang ku kejar. walau pun hati berasa kesal meninggalkan sekolah yang sangat dijiwai...bagi ku sekolah adalah kehidupan. banyak ilmu yang bermanfaat dan berguna boleh disebarkan jika berada di sekolah.

Namun pelan kerjaya harus ku ikuti...sebenarnya jiwa masih di sekolah dan gembira dipanggil guru, dikelilingi dan mendapat ucap dan doa sejahtera setiap masa oleh murid ...rasa bertuah menjadi guru. Percaya lah aku amat berbangga dipanggil dan menjadi cikgu.

Banyak persoalan yang harus dijawab...banyak tindakan yang harus diambil...dan keputusan ku nekad...semoga aku bisa berbakti sebagai guru walau tidak berada dalam kelompok murid. menyedut udara yang sama dengan murid. makan semeja dengan murid...mendengar ucapan manja murid...hati pasti rindu semua itu...

Walau di mana ku berada aku tetap cikgu!

Anak-anak cikgu rindu kamu

Sunday, August 1, 2010

NATRAH


Tatkala media membicarakan tentang Natrah, Anak seni terpanggil mementaskan Natrah, dan ada ketika rakan-rakan mengulas tentang teater yang dipentaskan. Aku hanya mendengar tanpa apa-apa kesan. Buku ini ku beli di hari jumaat pertama memulakan tugas di BBPDP. Ku lihat rutin pegawai di sini setiap jumaat berduyun-duyun menuju ke Alamanda. Menurut rakan sekerja sebenarnya itu lah cara pegawai di sini beriadah dan memanaskan badan. Aircond di pejabat ku kira mungkin di antara 12-14 darjah celcius. Sejuk ...sampai hujung jari pedih dan tika ambil air sembahyang pasti menggigil.
Dek kerana kesibukan menyesuaikan diri dengan tugas baru, minggu ini baru berkesempatan membacanya secara serius...sampaikan masak untuk lunch pun delay..
Tahniah kepada penulis, Datin Fatini dan pihak yang bertanggungjawab membongkar kisah tragis yang menimpa 3 insan yang saya kira sangat hebat dan istimewa iaitu Natrah, Che Aminah dan Mansor Adabi yang takdirnya di pilih oleh Allah untuk memberi pengajaran supaya kita semua berfikir.
Sayu hati menatap ayat-ayat penceritaan penulis yang menyentuh hati, jiwa dan sanubari. Penceritaannya membawa pembaca seolah-olah melihat filem yang dipentaskan dengan jelas didepan mata. Kita di bawa mengembara dari Indonesia, Singapura, Kemaman, Belanda hinggalah ke Amerika. Segala-galanya hidup dan jelas di bayang mata.
Buku ini sangat baik untuk di baca oleh para guru Bahasa Melayu, Ustazah atau ustaz, guru sejarah atau pun guru sastera. Turut sesuai di baca oleh semua peringkat masyarakat anak-anak, ibu bapa, pemimpin masyarakat, pengamal undang-undang atau pun NGO.
Saya berpandangan sedemikian kerana buku ini:
1. mengetengahkan fakta sejarah yang diolah dalam bentuk penceritaan kewartawanan yang sangat menarik dan hidup. Guru-guru sejarah seharusnya mengajar sejarah di sekolah dalam bentuk penceritaan sedemikian agar lebih menarik minat murid-murid mendalami sejarah. Hal ini kerana, sejarah adalah kehidupan dan kehidupan itu adalah sejarah.
2. Merupakan kajian kes yang mendalam mengenai akidah dan pegangan seseorang. Kesan-kesan kepada seseorang yang hilang pegangan diceritakan dengan baik oleh penulis. Perbincangan dengan anak-anak didik dilihat boleh menyedarkan mereka akan muslihat dan dakyah musuh agama yang tersembunyi.
3. Juga merupakan kajian kes perundangan yang telah menjadi rujukan dalam pertikaian hak penjagaan anak angkat dan kes murtad.
4. Turut menjiwai anak-anak yang tidak diurus dengan baik emosinya akan memberikan tekanan yang maha hebat di dalam hidupnya. Ibu bapa yang membaca pasti terharu dengan tekanan emosi yang dihadapi oleh Natrah akibat di paksa dan terpaksa.
5. dan banyak lagi yang tersirat.
Oleh itu saya amat bersetuju dengan cadangan Prof Zaini Ujang agar buku ini dijadikan sebagai teks bacaan di sekolah. Amat wajar pelajar diberikan tugasan untuk membuat sinopsis, mengkaji secara akademik dan menghasilkan perbincangan akademik di dalam kelas dari pelbagai aspek. Namun bukan untuk tujuan peperiksaan, tetapi lebih kepada kehidupan.
Selamat membaca.